Målgången av Volvo Ocean Race i Göteborg lockade 335 000 besök till Frihamnen mellan 21-28 juni. Det betyder att antalet besök i Race Village var i genomsnitt 42 000 per dag vilket är rekord för en målgång av Volvo Ocean Race.
När den förra omgången av Volvo Ocean Race avslutades i Galway, Irland, 2012 uppmättes antalet besök till drygt 40 000 per dag. Det resultatet slogs med råge under förra veckans evenemang i Göteborg då antalet besök steg med fyra procent.
– Det är fantastiskt roligt att så många människor kom till Frihamnen för att vara en del av folkfesten, säger Ola Åstradsson, projektledare hos Göteborg & Co för Volvo Ocean Race. Båtarna och tävlingen har en stark dragningskraft men självklart har våra 270 programpunkter, 30 scenakter och serveringar lockat besökare till evenemanget.
– Dessutom var det en hel del åskådarbåtar på havet och fullt med folk längs med älven under både målgången och In-Port Race.
Göteborgs stad hade satsat på en välbesökt paviljong där besökarna kunde se en modell över framtidens stad och träffa beslutsfattare, politiker och stadsplanerare. Även den nya elektriska bussen med hållplats inne i ett bibliotek blev mycket populär.
Enligt Gothia Towers, som var ansvariga för matserveringarna under evenemangsveckan, serverades bland annat 2 500 räksmörgåsar, 9 500 hamburgare och 5 700 wraps till besökarna på Frihamnen.
Volvo Ocean Race är världens största havskappsegling och ett av de längsta idrottsevenemangen i världen – en 39 000 sjömil lång kappsegling under nio månader. På vägen runt jorden stannar tävlingen i flera hamnstopp. Även den kommande upplagan av Volvo Ocean Race, som startar 2017 och avslutas 2018, kommer till Göteborg.