Volvo Cars och Polestar introducerar sina snabbaste bilar någonsin med nya 367-hästars Volvo S60 och V60 Polestar. Bilen gör sprinten 0-100 km/h på 4.7 sekunder och har en elektronisk begränsad toppfart på 250 km/h, drivna av en specialutvecklad version av Volvos prisbelönta Drive-E drivlina.

Polestar har tagit original S/V60 och lagt till en större turbo, en kompressor, nya vevstakar och kamaxlar, ett större luftintag och en bränslepump av högre kapacitet tillsammans med BorgWarner-fyrhjulsdrift, som skickar mer kraft till bakhjulen, och den nya Polestar-optimerade åttaväxlade Geartronic-automatväxellådan.

Utöver detta har Polestar minskat bilens vikt. Volvo S60 och V60 Polestar är 24 kilo lättare över framaxeln och 20 kilo lättare totalt jämfört med tidigare modellår.

– Dessa bilar är riktigt snabba. Men de är mer än bara det. De kombinerar Polestars 20-åriga racingerfarenhet med Volvos pragmatism och ingenjörskonst, säger Niels Möller, Chief Operating Officer, Polestar.

Dessa två nya modeller markerar även globaliseringen av Polestar-varumärket.

De första gatlegala Polestar-bilarna lanserades 2014 till ett begränsat antal marknader. I dag är Polestar stolta över att tillkännage expansionen från 13 till 47 marknader och en fördubblad produktionsvolym från 750 bilar om året till upp till 1500.

S60 och V60 Polestar delar teknik Polestar Cyan Racings helt nykonstruerade tävlingsbil Volvo S60 Polestar TC1 som gör debut i årets världsmästerskap för standardvagnsracing, WTCC. Bilarna använder samma grundchassi, motor och filosofi från teamen bakom utvecklingen.

– Medan de används på helt olika områden delar bilarna mer än bara teknik. Grunden i filosofin är densamma, utvecklad av människor med samma passion och tankesätt. Det handlar om att skapa prestandabilar som kan användas i alla situationer, oavsett om det handlar om att vinna ett mästerskap eller att njuta av en säker, funktionell och körglad bil hela året om, säger Thed Björk, Polestar Cyan Racing race- och utvecklingsförare.

Både tävlingsbilen och gatbilen har en vidareutvecklad fyrcylindrig Drive-E-motor, där den dubbelladdade tvålitersmotorn i Volvo S60 och V60 Polestar producerar 367 hästkrafter och 470 Nm.

Trots den ökade prestandan är bränsleförbrukning och utsläpp på klassledande nivå av 7,8 l/100 km och 179 CO2 g/km, något som vidare bevisar effektiviteten av Volvo Cars Drive-E-drivlina.

Del i den förbättrade prestandan och speciellt vägegenskaperna jämfört med tidigare modellår är en optimerad viktdistribution. Volvo S60 och V60 Polestar är 24 kilo lättare över framvagnen och 20 kilo lättare totalt jämfört med tidigare modellår.

– Alla ändringar på bilen handlar om att förbättra körbarhet och effektivitet. Den nya motorn har redan från början motorsportteknologi som kombinationen av turbo och kompressor, lättviktsmaterial och mer. Detta går hand i hand med vår grundfilosofi och har möjliggjort oss att vidareutveckla Volvo S60 och V60 Polestar, säger Henrik Fries, Vice President R&D, Polestar.

Andra nyheter på bilarna inkluderar en ny 20-tums lättviktsfälg, Polestar-kalibrerad styrning och en ny slitsad bromsskiva på 371 millimeter.

Försäljningsstart är april 2016.

Teknisk specifikation

Prestanda

Volvo S60 Polestar

0-100 km/h 4.7 sek

0-200 km/h 17.2 sek

Toppfart 250 km/h*

Volvo V60 Polestar

0-100 km/h 4.8 sek

0-200 km/h 17.4 sek

Toppfart 250 km/t*

* = Elektroniskt begränsad

Chassi

Polestar Öhlins dämparsystem

Polestar krängningshämmare fram med kolfiberförstärkning

Styvare topplagring fram och bak

Styvare bärarmsbussning

80 % styvare Polestar-fjädrar jämfört S/V60 T6 R-Design

Fram: 60 N/mm

Bak: 67 N/mm (S60)

72 N/mm (V60)

Däck och fälg

Michelin Pilot Super Sport 245/35 ZR20 (95Y) XL

Ny lättvikts Polestar-fälg, 20×8”

Funktioner

Launch control

Sport+ mode

Motor

4-cylindrig rak turbo- och kompressorladdad motor

1969 cc

270 kW (367 hk) @ 6000 rpm

470 Nm @ 3100-5100 rpm

Max 7000 rpm

Max laddtryck 2.0 bar

Polestar 3.0-tum fullflödes-avgassystem i rostfritt stål med dubbla 3.5-tums ändrör

Större turbo

Nya vevstakar

Ny kamaxel

Ny bränslepump

Nytt luftfilter

Större luftintag

Transmission

BorgWarner fyrhjulsdrift

Polestar-kalibrering för mer dynamisk vridmomentsdistribution bak

Polestar-kalibrerad stabilitetskontroll

8-växlad Geartronic automatväxellåda med växelpaddlar

Snabbare växlingar

Curve hold-funktionalitet

Off throttle-funktionalitet

Optimerad växelprecision

Bromsar

Fram:

Polestar/Brembo 6-kolvsok

371×32 mm ventilerad Brembo-skiva

Bak:

302×22 mm ventilerade skivor

Tomvikt

1751 kg (S60)

1796 kg (V60)

Aerodynamik

Polestar-splitterhörn fram

Polestar-spoiler bak

Polestar-diffusor

Interiör och exteriör

Säten med nubuk, blå kontrasttråd och Polestar-logotype

Ratt med blå kontrasttråd och nubuk/läder

Centerkonsoll i kolfiber

Nubuk-inlägg i dörrarna

Nubuk-klätt armstöd

Polestar-växelspaksknopp

Polestar-mattor med blå kontrasttråd

Polestar-sportpedaler och fotstöd Polestar-instegslister

Utrustning

Taklucka och färg enda extraval, övrigt inkluderat i grundspecifikation

Färger

Rebel blue

Onyx black

Bright silver

Ice white

Bränsletank

67,5 liter

Bränsleförbrukning (blandad)

7,8 l/100 km (S60)

8,1 l/100 km (V60)

CO2-utsläpp

179 g/km (S60)

186 g/km (V60)

Miljöklass

Euro 6b

Marknader

Australien, Azerbajdzjan, Argentina, Belgien, Bulgarien, Chile, Colombia, Danmark, Estland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Tyskland, Indien, Island, Israel, Italien, Japan, Kanada, Kina, Kroatien, Kuwait, Libanon, Luxemburg, Mexiko, Marocko, Nederländerna, Norge, Nya Zealand, Peru, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Serbien, Singapore, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sydafrika, Sydkorea, Sverige, Taiwan, Tjeckien, Ungern, USA, Österrike