Nu förbereder sig flera av de stora bilmärkena för den elektriska fordonsrevolutionen. På måndag 16 november kommer Fredrik Sandberg, chefredaktör för tidningen Elbilen till Alingsås och Estrad för att guida dig till hur du sladdar dig in i framtiden. Detta ska man inte missa, säger Jonas Dahl, energi- och klimatrådgivare på Alingsås Kommun.
Fredrik Sandberg är chefredaktör på tidningen Elbilen och kanske den person som har bäst koll på elbilens utveckling de senaste åren. Han är säker på att vi står inför en fordonsrevolution. För två år sedan hade vi två tusen eldrivna bilar som rullade, idag är vi någonstans runt 13 000, menar han och konstaterar att detta bara är början.
Märke efter märke lanserar hybrider men också helt eldrivna fordon. Det händer saker hela tiden i det här segmentet och det går så fort att det nästan är svårt att hänga med, menar han.
Självklart är miljöaspekten en stor och viktig del, eftersom den kan ha potential att vända upp och ner på en avgastät bransch. Men det finns en annan aspekt han menar är minst lika viktig: I framtiden har vi chansen att köra på summor som en krona milen kanske. Idag är ju elbilarna överlag lite dyra, men redan nu kan du räkna hem pengarna ganska snabbt om du kör mycket, menar han.
På plats i Estrad kommer Sandberg dels ha en föreläsning för företagare, politiker och tjänstemän under förmiddagen, men också en föreläsning som är öppen för allmänheten. Den är klockan 18.00. Jag kommer gå igenom lite historien kring elbilen, hur det ser ut idag och även titta in i framtiden, menar Sandberg.
Enligt Jonas Dahl, energi- och klimatrådgivare på Alingsås kommun är det en möjlighet man inte får missa:
Även om bilar som Tesla redan har börjat få opinionen att svänga så tror jag det finns en hel del frågor och kanske även fördomar kvar kring elbilar. Men jag kan garantera att man kommer ha en helt annan syn på vikten av – och möjligheterna med alternativa drivmedel efter den här föreläsningen. Den kommer antagligen få en och annan att göra en U-sväng om man får uttrycka sig så.