Foto: Pierre Jönsson Ågren
Tendenserna har funnits där under hela 2022, och nu ser vi inte något som kommer att vända siffrorna uppåt innan kommande årsskifte. Tittar vi på försäljningen i september så bromsar hela motorbranschen in, vilket i sig inte är konstigt i dessa tider när pessimisterna dominerar i den ekonomiska debatten. Är det hoten om skyhöga elpriser, räntan och inflationen som fått svensken att hålla hårdare i pengarna?
– Hela motorbranschen minskar i volym, säger Klaus Silfvenius bilhandelansvarig på MRF. Vi ser det oavsett om vi talar orderböckerna i nybilshandeln eller begagnathandeln. Det som bryter mönstret är laddbara bilar och elhybrider.
Om vi tittar på den totala försäljningen av begagnade bilar så minskar den med 18% jämfört med samma period förra året. Andelen fossilt drivna bilar som byter ägare i begagnathandeln sjunker kraftigt, antalet dieselbilar minskar med 28,4% medan antalet bensinbilar minskar med 15,4%.
– Däremot fortsätter trenden att svensken köper laddbart, fortsätter Klaus Silfvenius. Det har vi sett under hela året. Olika former av hybrider och rena elbilar ökar stadigt i volym. I princip hela nedgången i begagnathandeln kan knytas till bensin och dieseldrivna fordon.
Bilden är den samma om vi tittar på hela begagnathandeln, både från bilhandel, leasingbolag, vanliga företag, stat och kommun, hyrbilsföretag och privat. Till och med om vi bara tittar på den helt privata handeln, där privatperson säljer till privatperson så ser bilden den samma, fossilt minskar med tvåsiffriga procenttal och laddbara och elhybrider ökar i volym. Den enda kategori som ökar något är den ovanliga där företag (ej bilhandel) köper bil av privatperson, vilket vi nog får se som en effekt av den fortsatta bristen på nya bilar.
MRF bevakar och analyserar begagnatmarknaden. Vi släpper varje månad rapporter och har viss statistik synlig på vår hemsida. För våra medlemsföretag finns även MRF Power BI, som erbjuder försäljningsstatistik för begagnade bilar. Här har du möjlighet att göra körningar som visar hur dina märken utvecklas jämfört med andra, per år eller per månad.