Den mest genuina av alla svenska bilar har fyllt 40 år. Trotjänaren Volvo 240 platsar numera i alla sammanhang. Det uppmärksammas med en jättesatsning på Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping.
Påskhelgen 3-6 april bjuder på en imponerande Volvo 240-kavalkad med allt från perfekta originalare till värsta sortens custombyggen och hårdtrimmade racebilar.
Alltså en riktig högtidsstund för bilentusiaster i allmänhet och Volvo-fantaster i synnerhet.
En Volvo 240 i strikt originalskick är idag mycket eftertraktad. Toppversionerna GT eller Turbo klassas som heta samlarbilar. Riktigt så översvallande kändes inte mottagandet när modellen presenterades hösten 1974 som -75 års modell. Egentligen var det ju en 140 med modernare front och ny framvagn.
Nykomlingen ansågs praktisk och föredömligt säker men föga sportig. I synnerhet inte med klassiska B20-motorn på 82 hk. Efterlängtade 244 GLT Turbo med 155 hk som introducerades 1980 vässade givetvis Volvos image. Speciellt som Saab 900 Turbo bara hade 145 hk …
Ändå skulle det dröja innan 240-modellen blev riktig entusiastbil. Turbomodellen var helt enkelt för dyr och de vanliga versionerna för tråkiga. I bilbyggarkretsar har 240 länge tillhört de verkliga favoriterna. Det tycks inte finnas några gränser för vad som kan göras med den vitala 40-åringen. Måsvinge- och V8-bestyckade 240, bilar med Supra- och BMW-motorer, breddade, sänkta och taklösa 240 – för att inte tala om alla renodlade racebilar. Den präktiga familjefraktaren har blivit åtråvärd kultbil. Missa inte jubileumsfesten på Elmia i påsk!