Idag släpper Hornbach sin omtalade reklamfilm #sägdetmeddittprojekt i Sverige. Filmen har blivit en nätsuccé runt om i Europa och den tyska versionen har fått spridning även bland svenska fans. Nu vill bygg- och trädgårdskedjan att ännu fler ska få möjlighet att ta del av filmen vars budskap bottnar i devisen ”handling säger mer än ord”. I filmen visar en pappa kärlek och uppmuntran till sin utfrysta dotter genom att anamma hennes gothstil och måla om hela huset svart.
Det är inte första gången som bygg- och trädgårdskedjan Hornbachs reklamfilmer väcker uppmärksamhet. Denna gång är det #sägdetmeddittprojekt som har blivit så pass omtalad att företaget nu väljer att släppa den online även i Sverige. Reklamfilmen är en del av en större kampanj och under hösten har den visats i ett flertal länder runt om i Europa. Filmen handlar om en utfryst tonåring vars pappa anammar hennes gothstil och målar om hela deras hem och trädgård i svart. Handlingen är en symbolisk gest och ett kärleksbevis från pappan som vill utrycka sitt stöd och sin uppmuntran till dottern så att hela grannskapet kan se. Utifrån den välkända devisen ”handling säger mer än ord” är syftet att hylla alla så kallade ”doers” och hemmafixare som genomför sina projekt av egen kraft.
– Reklamfilmen har gjort succé runt om i Europa men tanken var aldrig att vi skulle köra den i Sverige, berättar Weronica Lundgren, marknadschef på Hornbach. När vi upptäckte att den tyska versionen hade spridit sig och väckt så pass starka känslor bland våra svenska fans kände vi att vi inte hade något annat val än att visa den. Filmen illustrerar vilken betydelse ett projekt kan ha och jag tror att många driftiga hemmafixare känner igen den kraften.
Här är filmen.