Nio av tio svenskar slarvar med att radera data från sina gamla mobiler och surfplattor. – Många vet inte var informationen finns lagrad. Det är dags att vakna upp nu, menar en säkerhetsexpert.
I en färsk undersökning svarar 82 procent av respondenterna att de är måna om att deras personliga data inte kommer på villovägar när de byter till ny mobil eller surfplatta.
Endast 7 procent uppger däremot att de säkrat att informationen verkligen raderats från den gamla enheten. Det visar en undersökning som YouGov gjort på uppdrag av Elgiganten.
– Det är ett reellt hot att personlig information kan hamna i fel händer när endast 7 procent får professionell hjälp att radera innehållet. När du gör dig av med din digitala enhet kan den nya ägaren i princip få fri tillgång till hela ditt digitala liv. Detta innebär telefonlistor, SMS, MMS, lösenord, webbläsarhistorik, bilder, videor och e-post, säger Lars Löfsgaard, Försäljningschef på Ibas, Nordens ledande specialist på data när det gäller rekonstruktion, radering och efterforskning.
Att förstöra enheten är ingen garanti
Undersökningen visar att de flesta av oss antingen raderar data själva när vi ska byta mobil eller surfplatta, eller helt enkelt förstör enheten. Lars Löfsgaard menar att det på inget sätt innebär att informationen är borta för alltid.
– Dagens smartphones och surfplattor är kraftfulla datorer som lagrar mer än vi kanske egentligen vill. Inbyggda funktioner kan radera mycket data, men du är inte garanterad att dina privata bilder är borta för alltid. Om du provar att ta sönder enheten finns det heller ingen garanti att SIM-kortet och det interna/externa minnet också förstörs. Utmaningen är att de flesta helst enkelt inte vet var datafilerna finns lagrade på enheten, säger säkerhetsexperten.
Tjänst för garanterad radering
Elgiganten säljer närmare 1 miljon surfplattor och 2,5 miljoner mobiler per år i Norden och får dagligen frågor från kunderna om radering av innehåll.
– Vår erfarenhet är att våra kunder är bekymrade över det här. Enligt undersökningen är bilder, dokument, internetbank och e-post det som människor är mest rädda ska komma på villovägar. För oss har det därför varit viktigt att kunna erbjuda en bra tjänst för radering av data och vi har nyligen färdigställt supportavdelningar i alla varuhus där vi kan hjälpa kunderna bland annat med detta, säger Lorentz Jacobsson på Elgiganten Nordic.
Han säger att Elgiganten ska kunna radera innehåll från alla surfplattor och mobiltelefoner.
Säkerhetsexpert Lars Löfsgaard menar att både privatpersoner och företag måste vakna upp och vidta nödvändiga åtgärder.
– Det är illa att privatpersoner riskerar att utsättas för bedrägeri eller se sina privata bilder distribueras på internet. För företag är det en katastrof om känslig information skulle råka hamna i fel händer. Privatpersoner måste kunna kräva att butiker raderar gamla enheter med hjälp av en 100 procent säker programvara. Samtidigt borde företag inkludera smarttelefoner och surfplattor i sina rutiner för radering av innehåll, något som ofta redan finns på plats för datorer och servrar, säger Löfsgaard.
Resultat från undersökningen
När du byter mobil/surfplatta, hur viktigt är det för dig att filerna på enheten raderas säkert?
Mycket viktigt – 60 procent
Någorlunda viktigt – 22 procent
Inte särskilt viktigt – 8 procent
Tänker inte på det alls – 7 procent
Senast du gjorde dig av med en surfplatta/mobil, vad gjorde du för att radera data på enheten?
Jag raderade själv innehållet – 60 procent
Jag förstörde enheten – 19 procent
Jag gjorde inget speciellt för att radera data – 14 procent
Jag fick professionell hjälp för att vara säker – 7 procent
Undersökningen genomfördes av YouGov, juli 2015, på uppdrag av Elgiganten med ett representativt urval på 1.003 svenskar.