De 5,5 miljoner korv med bröd som OKQ8 serverar årligen talar sitt eget språk – att korv med bröd är den överlägset mest populära maten på drivmedelsstationen. OKQ8:s och YouGovs nya undersökning av mat- och köpvanor på drivmedelsstationen bekräftar det. Helst av allt äter den svenska bilisten sin måltid stillasittandes i bilen. Och om vi får önskedrömma äter vi helst tillsammans med Kronprinsessan Victoria.
Känner du igen glädjekänslan när du har kört mil efter mil, börjar känna hur magen kurrar och ser en skylt som talar om att det ligger en drivmedelsstation vid nästa avfart? Väl på plats på stationen är korv med bröd (34 procent) uteslutande den mest populära maträtten av dem alla. Mest populär är korven i norra Sverige, där 45 procent av bilisterna väljer korv med bröd längs vägarna. Endast 6 procent väljer ett nyttigare alternativ som en sallad, varav dubbelt så många kvinnor som män, 8 respektive 4 procent.
Bilisten stannar inte gärna upp – äter helst i bilen
Trots måltidsinköpet väljer de flesta att äta sin mat stillasittandes i bilen (48 procent), medan 30 procent väljer att äta inne på stationen.
– Att många väljer att äta maten i bilen kan bero på att de vill nå sitt mål så snabbt som möjligt. Vi finns till för människor i rörelse, men det är också viktigt att ta pauser i sin körning. Därför finns nu vårt nya butikskoncept Quick To Go, med en loungedel med stora fönster och bekväma sittplatser där maten kan avnjutas, på 50 stationer runt om i landet. Och fler kommer att öppnas. Vi hoppas att det ska locka fler bilister att ta en välbehövlig, längre paus, säger Tomas Larsson, kategoriansvarig, OKQ8.
59 procent av respondenterna tycker att kvaliteten på drivmedelsstationens mat har blivit bättre de senaste fem åren. Endast 2 procent tycker att den har blivit sämre.
Delar helst måltid med Kronprinsessan
Den mest frekventa köparen av måltider på drivmedelsstationen är unga 18-34 år. Endast 31 procent av gruppen svarar att de aldrig köper mat på en station, jämfört med 61 procent i åldersgruppen 55-74 år. Undersökningen visar att de flesta (25 procent) helst delar måltiden med Kronprinsessan Victoria, därefter kommer idrottsprofilerna Zlatan Ibrahimovic (17 procent) och Charlotte Kalla (12 procent).
Topplista: Vilken typ av mat köper svensken helst på drivmedelsstationen (flervalsfråga):
1. Korv med bröd (34 procent)
2. Smörgås (10 procent)
3. Baguette (9 procent)
4. Sallad (6 procent)
5. Sandwich (6 procent)
6. Frallor (5 procent)
7. Wienerbröd (5 procent)
8. Pastasallad (4 procent)
9. Hamburgare (4 procent)
10. Pizza/pizzaslice (3 procent)
11. Bröd (3 procent)