Dagens nyhet om att merparten av investeringarna i förslaget till ny Länstransportplan går till objekt vid kusten och att inlandet får en försvinnande liten del av kakan, är både rätt och fel. Rätt därför att det stämmer att merparten satsas ute vid kusten, men fel därför att Länstransportplanen inte är lösningen för den dåliga statusen på många vägar i länet.
Detta eftersom underhåll av väg, alltså omasfaltering eller åtgärdande av de många mil potthål som landshövding Magdalena Andersson oroar sig över i inlandet, inte skall åtgärdas med pengar som finns i Länstransportplanen utan med de resurser som regeringen ger till drift och underhåll av befintligt vägnät.
– Det är helt riktigt att statusen på många av våra vägar här i inlandet är under all kritik, men då hjälper det inte att skylla på länstransportplanen. Kritiken skall riktas mot regeringen och trafikverket som inte prioriterar underhåll av vägarna här i norra Sverige, säger Tomas Mörtsell, kommunstyrelsens ordförande i Storuman.
Tanken med de investeringar som görs med medlen i länstransportplanen är att de ska läggas på byggen av nya vägar, och inte underhåll av befintlig väg.
– Att alltför mycket av investeringsmedlen hamnar vid kusten beror ju på en kombination av att Västerbottens andel av investeringarna är alltför liten, kombinerat med att alltför mycket måste läggas på mitträckesseparering för att undvika hastighetssänkningar, alltihopa beroende på att regeringen ser på Sverige med ett storstadsperspektiv. kommenterar Mattias Larsson, distriktsordförande för Centerpartiet i Västerbotten.