Hundratals konkurrenter. Men Ansedda sajten turistmål.se har utnämnt Alingsås Turistbyrå till ”Sveriges Bästa Turistbyrå 2015”. Vi är väldigt glada och stolta, säger Alingsås turistchef Gunbritt Reteike.
Det var en glad Gunbritt Reteike, Turistchef i Alingsås, som fick ta emot nyheten via telefon på torsdagseftermiddagen, då VD Per Berg från resesajten www.turistmål.se ringde. Han ringde väldigt passande, precis när personalen satt sig ner för att göra en avstämning, så alla fick beskedet samtidigt. Även personal som inte fanns på plats men som jobbar som timanställda och arbetstränar, fick det glada beskedet snabbt, säger Gunbritt Reteike glatt som är snabb med att framhålla sin personal som den stora nyckeln till prestigeutnämningen:
– Jag har en fantastisk personal, som ger av sig själva och som alltid försöker att ge svar på frågor, inte bara slussar vidare, säger Gunbritt. Vi försöker också att svara snabbt på frågor och finnas på till exempel sociala medier, där vi också under året fått många fler följare. Vi har en devis inne på väggen på vårt kontor; att varje dag ge lite mer åt både besökarna och företagen i Alingsås, att göra skillnad varje dag. Den här utmärkelsen blev vi alla väldigt glada och stolta över, förklarar hon.
Det har varit ett bra år på många sätt med fler besökare på Turistbyrån mot tidigare år. Under 2015 har också Alingsås synts i flera riksmedia. TV-program som ”På spåret” har lyft Alingsås, och såväl STF, Kupé och Resmål har skrivit om staden för en stor läsekrets.
Men det har inte räckt med bara uppmärksamhet. De som varit i Alingsås har uppenbarligen gillat vad de fått i Alingsås, då grunden till vinsten ligger i att besökare får gå in och rösta på bästa byrån via turistmål.se.
– Det är naturligtvis extra glädjande att turisterna och besökarna känner att vi gett dem det de önskat och att de sedan gått in och röstat fram oss, säger Gunbritt och fortsätter, det gäller att vi som arbetar inom Turistbyrån alltid håller oss uppdaterade med alla slags verksamheter, evenemang som planeras, alingsåshistoria och allt annat som en besökare kan tänkas vilja veta, säger hon och avslutar:
– Som turistbyrå ska man också kunna skapa ekonomi i besöken och få dem att leda till ökad sysselsättning i staden. Bland annat genom att vara bra på att peka på de verksamheter och utflyktsmål som finns i staden och som kan ge en ”win-win” för både Alingsås, verksamheterna och besökaren. Där tror jag vi lyckas riktigt bra och det är en fantastisk känsla att kunna medverka till en del av detta, menar Reteike.
Motiveringen till ”Sveriges Bästa Turistbyrå 2015”
”Ni har en hög kundservice, bra engagemang och nöjda kunder. Och för att Ni på ett positivt och drivande sätt sticker ut från mängden”, lyder motiveringen som Alingsås Turistbyrå kommer att få diplom på.
Turistmål.se är en resesajt som omfattar 206 av landets kommuner. På sajten kan man hitta reseinformation, tips på sevärdheter, bra hjälp vid tex funktionsnedsättning vid resa, turistbyråer i Sverige och mycket mer. Resesajten besöks dagligen av tusentals besökare och det är dessa som fått rösta fram vinnarna i olika kategorier. Den som ”Bästa Turistbyrå” är dock en ny tävlingskategori och Alingsås Turistbyrån är alltså först ut att vinna denna.
Ny organisation
Gunbritt och hennes personal ser mycket fram emot 2016. Efter ännu en omorganisation går man nu in i ABC, den nya näringslivsorganisationen, och man gör det med tillförsikt. -Efterlängtade tjänster ska äntligen skapas och utmärkelsen visar verkligen att det behövs, säger en stolt Gunbritt Reteike