Sedan knappt en vecka tillbaka trendar hashtaggen #vadhänderiborås på den sociala mediekanalen TikTok. Bilden av Borås som sprids är en mörk och dystopisk plats med brinnande kyrktorn, ödsliga platser och slukhål. Men stadsdirektör Svante Stomberg var snabb på bollen med att ge en motbild.
– När jag fick reda på den här trenden så tänkte jag att vi behövde möta upp ryktena på samma plattform och ge en annan bild av Borås. Därför gjorde vi en film där jag visar upp några av Borås fina sidor och vi lade upp den på Borås Stads TikTok-konto och det verkade fungera, säger Svante Stomberg.
Nu har videon över 140 000 visningar och drygt 12 000 gillamarkeringar. Borås Stads grepp har fått stor uppmärksamhet även utanför TikTok. I veckan har Svante Stomberg intervjuats av såväl riks- som lokalmedia för att ge sin bild av fenomenet.
– Det som sprids på TikTok om Borås är naturligtvis inte en bild man vill att staden ska förknippas med. Borås förtjänar en närmare bekantskap och vi ser uppmärksamheten som en möjlighet för unga att få upp ögonen för Borås. Det bästa är att själv besöka Borås och se med egna ögon vilken fantastisk stad det är.