Sommar och semestrar innebär att fler svenskar larmar nödnumret 112. Under midsommar förra året inkom ca 15 500 samtal, vilket motsvarar nära 45 procent fler nödsamtal jämfört med en genomsnitthelg. Samtalstrycket förväntas vara högt hela sommaren och svarstiderna på 112 kan bli längre.

– Vi vill uppmana var och en att fira in sommaren varsamt och att ringa rätt när det behövs. Är man i nöd ska man inte tveka att ringa oss, men om det inte är en nödsituation bör man överväga andra nummer. Så kan vi tillsammans frigöra resurser till dem som har ett akut hjälpbehov, säger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm.

– Vi planerar för att hantera en sommarperiod med många hjälpsökanden. Samtidigt har SOS Alarm en ansträngd personalsituation. Vi har under det senaste året gjort den största rekryteringssatsningen någonsin, men det är ändå inte tillräckligt för att möta ett långvarigt högre tryck på nödnumret. Vi ser en risk för längre svarstider under sommaren men gör allt vi kan för att styra resurserna till dem som är i störst behov, säger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm.

– SOS Alarm har en hög kapacitet och styrka i att 15 centraler runt om i landet kan avlasta varandra om trycket ökar på ett visst geografiskt ställe. Tack vare vår rikstäckande organisation kommer vi även, så gott vi kan, hjälpa de regioner som under sommarmånaderna behöver stöd i att hantera samtal på egna larmcentraler. Genom samarbete med regionerna kan vi gemensamt arbeta för den hjälpsökandes bästa, säger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm.

Under förra årets midsommar var ökningen av nödsamtal störst i Kalmar län och Dalarnas län med cirka 75 procent fler samtal. Minst ökning sågs i Jönköpings län med +6 procent.

Intensiva sommarmånader väntar
Ökningen av nödsamtal kan generellt kopplas till vackert väder då fler är utomhus. Den största ökningen, med 85 procent fler ärenden, består av vattenrelaterade olyckor. Trafikolyckor, polisiära ärenden, bränder och vårdärenden ökar med cirka 10 procent under sommaren.

De senaste åren har flera stora händelser också kunnat härledas till klimatpåverkan och extremväder så som skogsbränderna 2018 och översvämningarna i

Gävleborg och Dalarna 2021.

Vart tredje samtal till SOS Alarm är ett samtal som inte hör hemma på nödnumret. Utöver rent felaktiga samtal hänvisas 20 procent av alla vårdsamtal till en annan vårdgivare. Varje dag får SOS Alarms operatörer ta emot samtal från personer som exempelvis har tappat bort sin plånbok, behöver en vägbeskrivning eller har lättare vårdbehov som kan behandlas genom egenvård eller kontakt med 1177 eller vårdcentralen.

Fakta: Ring rätt nummer i midsommar

112: Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. Via 112 når du även jourhavande präst vid behov.

113 13: Sveriges nationella informationsnummer. Hit kan du vända dig för att ge och få information om större olyckor och kriser.

1177: Ring 1177 om du eller någon anhörig blivit sjuk och behöver rådgöra med en sjuksköterska eller om du vill få hjälp med att hitta rätt i vården. (Vid akuta, livshotande tillstånd ska du alltid ringa 112).

114 14: Ring 114 14 för alla ärenden som inte handlar om pågående eller nyligen inträffade brott och händelser.