Sommar, sol och – motorhaveri. Vi närmar oss den mest intensiv säsongen för Sveriges frivilliga sjöräddare, men det finns mycket du kan göra själv för att undvika olyckor när du ska ut på sjön.

Varje år rycker Sjöräddningssällskapet ut för att hjälpa människor i allt från drunkningstillbud, bränder i skärgården och med enklare haverier på den egna båten. Att semestra på vatten har de senaste åren varit rekordpopulärt och Sjöräddningssällskapet har märkt av ett ökat antal utryckningar. Hur denna sommaren blir återstår att se.

– Vi är förberedda för en intensiv säsong. Vädret spelar en stor roll i hur mycket folk som rör sig på sjön, och hur väl förberedd man som båtägare är på oförutsedda händelser, säger Lars Samuelsson, maritim ledare på  Sjöräddningssällskapet.

De vanligaste orsakerna till att man slår larm är motor- och propellerhaveri, bränslebrist, grundstötning och tamp i propellern. För att förebygga att olyckan är framme kommer här Sjöräddningssällskapet bästa tips för en säkrare och roligare båtfärd.

– Sjöräddningssällskapet finns här, men vi hoppas att vi slipper ses. Mycket kan du göra själv, avslutar Lars Samuelsson.

Förberedelser

Lär känna din båt
Hur funkar motorn? Var går bränsleslangarna? Vad är en bottenplugg? Det finns många saker att lära sig om en båt, och ofta har en begagnad båt unika lösningar. Se till att du vet så mycket som möjligt om den båt du köper eller hyr.

Utbilda dig
På sjön gäller andra regler än på vägarna. Läs på, och allra helst, gå en utbildning. Den första nivån heter förarbevis, och ger dig de mest grundläggande kunskaperna. Sjöräddningssällskapet har även appen HJÄLP, med grundläggande tips för dig som är ny på sjön.

Utrustning ombord
Se över båtens utrustning. Ankare, tillräckligt med tamp, verktygslåda, brandsläckare, första förband, en extra dunk bränsle och hela segel. Men också personlig utrustning: varma kläder, vatten, sjösjuketabletter och nödproviant.

Sprid kunskapen
Det blir roligare och säkrare om alla ombord får uppgifter, kan hantera båten och navigera. Lär er

tillsammans och prata igenom hur ni skulle agera i en nödsituation.

Sjösäkerhet

Kolla vädret
Kolla alltid vädret innan ni går ut, för den tid ni tänkt vara ute, och håll koll på om prognosen ändras. Det finns idag en mängd väderappar att ladda ner, däribland Sjöräddningssällskapets Kustväder och Sjöfartsverkets ViVa.

Meddela vart du går
Se till att någon som är på land vet vart ni går och när ni förväntas vara hemma. Blir det ändrade planer, meddela det.

Planera färden
Se till att kunna navigera och utrusta båten med sjökort. Planera rutten och identifiera kluriga passager och grynnor.

Se till att du kan larma
Om det värsta skulle hända, se alltid till att du kan larma med mobiltelefon och eventuellt VHF-radio (kräver certifikat). Mobilen i vattentätt fodral, så kan du ringa 112 även från vattnet.

Flytväst till alla ombord
Sist men inte minst, se till att alla har flytväst ombord. Flytvästen räddar liv, så enkelt är det.

Till sjöss

Gott sjömanskap
På sjön är inte ensam stark. Gott sjömanskap innebär att visa hänsyn och hjälpas åt. Håll hastigheten, var rädd om människor och miljö, hjälp till i hamnar eller om någon signalerar till sjöss.

Håll avstånd
På sjön finns det inte tydliga vägar. Det går inte alltid att förutse andra har för avsikter. Därför är det viktigt att hålla ordentligt avstånd. (Ibland kan man misstänka att båtförare använder samma beteende som i vägtrafiken. Om man skall hålla 3 sekunders avstånd där är kanske 30 sekunder eller tre minuter mer relevant på sjön)

Var tydlig
Visa dina avsikter tidigt och tydligt. Det kan betyda att man överdriver en liten gir för att sedan sakta återgå till den önskade kursen. Gör man det minskar risken för missförstånd som kan leda till olyckor.

Visa hänsyn
Att hålla avstånd och vara tydlig

är en bra början. Tag också för vana att titta bakom båten innan till exempel ett möte eller vid passage av en brygga; hur mycket svall drar båten? För att minska svallet räcker det inte att sänka farten litegrann. De flesta motorbåtar drar som mest svall i farter mellan 5 och 15 knop. För att “släppa svallet” kan det med en del båtar vara lämpligt att stanna helt, låta den egna häckvågen passera, för att sedan börja köra sakta framåt igen.

Skaffa marginaler
Vad händer om du får ett oväntat motorstopp, en tamp i propellern eller något annat plötsligt problem? Om du har god marginal till land eller grundområden i lä finns det gott om tid att lösa problemet eller ankra. En blåsig dag kan annars ett litet problem snabbt utveckla sig till en farlig situation.