Många branscher skruvar idag på sina affärsmodeller för att säkra framtidens lönsamhet, både ekonomiskt och miljömässigt. I textil- och modebranschen brottas man med frågor som att det går åt 8000 liter sötvatten för att producera ett par jeans samtidigt som 1,1 miljarder människor saknar tillgång till rent vatten. Under måndagen i Almedalen genomför Västra Götalandsregionen ett seminarium på Design for Re:design
– Att ta tillvara kläder rakt av för återvinning är otillräckligt ur miljösynpunkt. Vi behöver hitta affärsmodeller som kan förlänga plaggens livslängd. För att lyckas krävs att kunden och modeindustrin lockas in i ett nytt tänkande. Politiken kan hjälpa till med spelregler och även smörja med resurser till forskning och innovationer inom textil, säger Kristina Jonäng, (c) som understryker att Västra Götalandsregionens insatser varit en viktig startpunkt för projektet.
I Sveriges textilkluster Borås har man arbetat fram modeller för hur man på ett affärsmässigt framgångsrikt sätt kan ge kläder ett andra liv genom redesign. Under seminariet diskuteras vem som bär ansvar för att ställa om till en hållbar textil- och modebransch, vad politiker kan göra och hur konsumenter tänker kring klädköp.
På seminariet representeras både branschen, forskningen och politiken. De medverkande är Elin Lydahl, TEKO, Cay Bond, trendanalytiker, Jan Carlsson, Textilhögskolan, Irene Häglund, HM/Monki, Sara Winroth, Lindex, Kristina Jonäng (C) samt Ulrik Nilsson (M).