Volvo Cars och Polestar introducerar sina snabbaste bilar någonsin med nya 367-hästars Volvo S60 och V60 Polestar. Bilen gör sprinten 0-100 km/h på 4.7 sekunder och har en elektronisk begränsad toppfart på 250 km/h, drivna av en specialutvecklad version av Volvos prisbelönta Drive-E drivlina.
Polestar har tagit original S/V60 och lagt till en större turbo, en kompressor, nya vevstakar och kamaxlar, ett större luftintag och en bränslepump av högre kapacitet tillsammans med BorgWarner-fyrhjulsdrift, som skickar mer kraft till bakhjulen, och den nya Polestar-optimerade åttaväxlade Geartronic-automatväxellådan.
Utöver detta har Polestar minskat bilens vikt. Volvo S60 och V60 Polestar är 24 kilo lättare över framaxeln och 20 kilo lättare totalt jämfört med tidigare modellår.
– Dessa bilar är riktigt snabba. Men de är mer än bara det. De kombinerar Polestars 20-åriga racingerfarenhet med Volvos pragmatism och ingenjörskonst, säger Niels Möller, Chief Operating Officer, Polestar.
Dessa två nya modeller markerar även globaliseringen av Polestar-varumärket.
De första gatlegala Polestar-bilarna lanserades 2014 till ett begränsat antal marknader. I dag är Polestar stolta över att tillkännage expansionen från 13 till 47 marknader och en fördubblad produktionsvolym från 750 bilar om året till upp till 1500.
S60 och V60 Polestar delar teknik Polestar Cyan Racings helt nykonstruerade tävlingsbil Volvo S60 Polestar TC1 som gör debut i årets världsmästerskap för standardvagnsracing, WTCC. Bilarna använder samma grundchassi, motor och filosofi från teamen bakom utvecklingen.
– Medan de används på helt olika områden delar bilarna mer än bara teknik. Grunden i filosofin är densamma, utvecklad av människor med samma passion och tankesätt. Det handlar om att skapa prestandabilar som kan användas i alla situationer, oavsett om det handlar om att vinna ett mästerskap eller att njuta av en säker, funktionell och körglad bil hela året om, säger Thed Björk, Polestar Cyan Racing race- och utvecklingsförare.
Både tävlingsbilen och gatbilen har en vidareutvecklad fyrcylindrig Drive-E-motor, där den dubbelladdade tvålitersmotorn i Volvo S60 och V60 Polestar producerar 367 hästkrafter och 470 Nm.
Trots den ökade prestandan är bränsleförbrukning och utsläpp på klassledande nivå av 7,8 l/100 km och 179 CO2 g/km, något som vidare bevisar effektiviteten av Volvo Cars Drive-E-drivlina.
Del i den förbättrade prestandan och speciellt vägegenskaperna jämfört med tidigare modellår är en optimerad viktdistribution. Volvo S60 och V60 Polestar är 24 kilo lättare över framvagnen och 20 kilo lättare totalt jämfört med tidigare modellår.
– Alla ändringar på bilen handlar om att förbättra körbarhet och effektivitet. Den nya motorn har redan från början motorsportteknologi som kombinationen av turbo och kompressor, lättviktsmaterial och mer. Detta går hand i hand med vår grundfilosofi och har möjliggjort oss att vidareutveckla Volvo S60 och V60 Polestar, säger Henrik Fries, Vice President R&D, Polestar.
Andra nyheter på bilarna inkluderar en ny 20-tums lättviktsfälg, Polestar-kalibrerad styrning och en ny slitsad bromsskiva på 371 millimeter.
Försäljningsstart är april 2016.
Teknisk specifikation
Prestanda
Volvo S60 Polestar
0-100 km/h 4.7 sek
0-200 km/h 17.2 sek
Toppfart 250 km/h*
Volvo V60 Polestar
0-100 km/h 4.8 sek
0-200 km/h 17.4 sek
Toppfart 250 km/t*
* = Elektroniskt begränsad
Chassi
Polestar Öhlins dämparsystem
Polestar krängningshämmare fram med kolfiberförstärkning
Styvare topplagring fram och bak
Styvare bärarmsbussning
80 % styvare Polestar-fjädrar jämfört S/V60 T6 R-Design
Fram: 60 N/mm
Bak: 67 N/mm (S60)
72 N/mm (V60)
Däck och fälg
Michelin Pilot Super Sport 245/35 ZR20 (95Y) XL
Ny lättvikts Polestar-fälg, 20×8”
Funktioner
Launch control
Sport+ mode
Motor
4-cylindrig rak turbo- och kompressorladdad motor
1969 cc
270 kW (367 hk) @ 6000 rpm
470 Nm @ 3100-5100 rpm
Max 7000 rpm
Max laddtryck 2.0 bar
Polestar 3.0-tum fullflödes-avgassystem i rostfritt stål med dubbla 3.5-tums ändrör
Större turbo
Nya vevstakar
Ny kamaxel
Ny bränslepump
Nytt luftfilter
Större luftintag
Transmission
BorgWarner fyrhjulsdrift
Polestar-kalibrering för mer dynamisk vridmomentsdistribution bak
Polestar-kalibrerad stabilitetskontroll
8-växlad Geartronic automatväxellåda med växelpaddlar
Snabbare växlingar
Curve hold-funktionalitet
Off throttle-funktionalitet
Optimerad växelprecision
Bromsar
Fram:
Polestar/Brembo 6-kolvsok
371×32 mm ventilerad Brembo-skiva
Bak:
302×22 mm ventilerade skivor
Tomvikt
1751 kg (S60)
1796 kg (V60)
Aerodynamik
Polestar-splitterhörn fram
Polestar-spoiler bak
Polestar-diffusor
Interiör och exteriör
Säten med nubuk, blå kontrasttråd och Polestar-logotype
Ratt med blå kontrasttråd och nubuk/läder
Centerkonsoll i kolfiber
Nubuk-inlägg i dörrarna
Nubuk-klätt armstöd
Polestar-växelspaksknopp
Polestar-mattor med blå kontrasttråd
Polestar-sportpedaler och fotstöd Polestar-instegslister
Utrustning
Taklucka och färg enda extraval, övrigt inkluderat i grundspecifikation
Färger
Rebel blue
Onyx black
Bright silver
Ice white
Bränsletank
67,5 liter
Bränsleförbrukning (blandad)
7,8 l/100 km (S60)
8,1 l/100 km (V60)
CO2-utsläpp
179 g/km (S60)
186 g/km (V60)
Miljöklass
Euro 6b
Marknader
Australien, Azerbajdzjan, Argentina, Belgien, Bulgarien, Chile, Colombia, Danmark, Estland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Tyskland, Indien, Island, Israel, Italien, Japan, Kanada, Kina, Kroatien, Kuwait, Libanon, Luxemburg, Mexiko, Marocko, Nederländerna, Norge, Nya Zealand, Peru, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Serbien, Singapore, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sydafrika, Sydkorea, Sverige, Taiwan, Tjeckien, Ungern, USA, Österrike