Sedan 2012 ska alla däck som säljs inom EU vara märkta med en konsumentinformation som tydligt beskriver däckets egenskaper vid vått underlag samt hur väl det presterar när det gäller buller och rullmotstånd. Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, speciellt för nordiska förhållanden på vintern, är det minst lika viktigt att veta hur väl däcket presterar på is. I synnerhet då egenskaperna för väta och is motverkar varandra och kan bli direkt missvisande.
- Under stora delar av året har vi i norden is eller risk för isbildning på våra vägar. Trots detta går det inte att som konsument välja ett däck som med säkerhet presterar väl på is som underlag. Att kunna märka upp ett däck som är anpassat för nordiska förhållanden har blivit allt viktigare i takt med att odubbade vinterdäck blivit vanligare och fler köper sina däck via Internet. Det finns nämligen en uppenbar risk att de nya odubbade vinterdäcken som du beställde i förra veckan, när vintern slog till i nästan hela Sverige, egentligen är anpassade för en vinter i Centraleuropa, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.
Dubbdäck är alltid bäst på ren is men det bästa valet av däck beror väldigt mycket på var du bor geografiskt samt hur du använder bilen under vinterhalvåret. För vissa är dubbdäck det bäst medans ett odubbat vinterdäck anpassat för nordiska förhållanden kan vara bättre för andra. Viktigast att komma ihåg är att man använder ett däck som är anpassat för årstiden, det vill säga vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Det finns inga däck som går att använda året runt, oavsett var man bor i Sverige.
- Om vi får till en tydlig märkning av vinterdäck anpassade för nordiska förhållanden som på något sätt följer med under hela däckets livslängd så skulle det sannolikt medföra att färre konsumenter lurades att köpa centraleuropeiska vinterdäck eller så kallade året runt däck. De är däck som ingen vill se på den nordiska marknaden utom möjligtvis i de allra sydligaste delarna av Sverige. I våra tester på is har Centraleuropeiska vinterdäck en nästan dubbelt så lång stoppsträcka som ett dubbat vinterdäck och 30 procent längre än ett odubbat vinterdäck anpassat för vårt nordiska klimat. De så kallade året runt däcken är även värre, säger Jarmo Sunnari, SRA Manager Nokian Tyres
Fakta om däck:
- Dubbdäck får användas från 1 oktober till den 15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Lokala föreskrifter kan förekomma om förbund mot dubbade däck.
- Det är lag på vinterdäck vid vinterväglag mellan den 1 december och den 31 mars för personbilar klass 1, lätta lastbilar och lätta bussar upp till 3,5 ton.
- Mönsterdjupet på vinterdäck måste vara minst 3 mm
- Vinterdäck ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och märkta med M+S (Mud and Snow) men det är inte en garanti för att de är anpassade för nordiska förhållanden.