Norwegian har lämnat flera förslag som ger samtliga skandinaviska piloterna anställningstrygghet, anställningsgaranti i tre år, behålla sina bra lönevillkor och inte minst tillknytning till moderbolaget. Därför är det oerhört tråkigt att det inte var möjligt att nå en överenskommelse med Norwegian Pilot Union (NPU) och Parat hos nationella medlaren, riksmäklaren. Strejken fortsätter dessvärre på obestämd tid.
Norwegian beklagar verkligen att strejken fortsätter och att resenärer, anställda och andra drabbas. Efter många timmars förhandlingar på fredag och natt till lördag lyckades man inte att nå en lösning. Norwegian vill få ett slut på strejken och har gått långt ekonomiskt för att avsluta strejken och skapa lugn i koncernen. Företaget lagt fram skriftliga garantier till NPU på centrala punkter som anställningsgaranti och anställningstrygghet, samt att bli tillknutna till koncernen.
Det här har piloterna erbjudits:
3 års anställningsgaranti för samtliga piloter i Skandinavien (dvs en garanti mot nedbemanning i pilotbolagen)
Koncernansenitet för alla B737 piloterna (kortdistans)
Bra karriärmöjligheter även på långdistansflygningarna (B787)
Oförändrade lönevillkor (snittlönen för en kapten är 1,1 MNOK per år före försäkring och pension, styrman drygt 740 000 NOK per år före försäkring och pension)
Minst 184 fridagar per år, d vs minimal förändring
Marginella förändringar i arbetstid och flexibilitet
Pension; högsta sats på premiebestämd pension samt en stängd förmånsbaserad pension för de som har 10 år eller mindre kvar till pension (65 år)
Skattefri utbetalning på cirka 3,5 MNOK om de blir av med flygcertifikatet (Loss of Licence försäkring 40 G)
Gemensam förhandlingsrätt för de norska, svenska och danska piloterna
Norwegian gick back med 1,6 miljarder NOK under 2014. Företaget har sedan oktober 2014 suttit i förhandlingar med NPU och Parat för att tillsammans hitta kostnadsbesparingar och effektivitet utan att lyckas.