Reklamfilmerna för Kalles kaviar, där Kalles speciella smak och svenska prägel lyfts fram, röner uppmärksamhet också utanför Sveriges gränser. Tidningsdraken New York Times publicerade i dagarna en artikel om varumärket och marknadsföringen.
Det är med stor tveksamhet som den japanska kvinnan i reklamfilmen provsmakar Kalles kaviar. Hennes reaktion är svår att misstolka, även om hon försöker le artigt mellan tuggorna medan hon backar bort från ståndet och avvärjer fler smakprover. Resultatet blir ungefär detsamma när Kalles besöker en rad andra länder runt om i världen. Kalles kaviar är helt enkelt en väldigt svensk smak, vilket de senaste årens reklamfilmer för varumärket fokuserat på.
I artikeln från The New York Times, som är en av världens mest ansedda nyhetstidning med ca 2 miljoner upplagor och med 30 miljoner unika besökare på dess nyhetssajt, lyfts flera exempel från reklamfilmerna fram.
– Vi har tagit fasta på den typiskt svenska smaken och låter andra nationaliteter provsmaka Kalles Kaviar i våra reklamfilmer, dock utan framgång. Med glimten i ögat vill vi att svenska folket ska känna sig unika och stolta över Kalles Kaviar och dess svenska smak, säger Cecilia Sajland, Marknadschef på Orkla Foods Sverige.
Visst säljs Kalles Kaviar utanför Sveriges gränser. I artikeln lyfts ett skandinaviskt café med Kalles i sortimentet, fram. Men om det är amerikanare eller mestadels svenskar som köper den blågula tuben förtäljer inte artikeln. Läs artikeln i sin helhet HÄR
Nästa stopp, New York
Äntligen dyker det upp några som gillar Kalles Kaviar. I senaste reklamfilmen för Kalles är responsen från New York-borna fantastisk! Men sedan visar det sig vara svenskar. Se filmen HÄR