Sommaren är den mest skadedrabbade perioden för svenskar på bilsemester utomlands. I juli sker dubbelt så många bilskador utomlands som under övriga månader på året. Förra sommaren drabbades svenska trafikanter för motorskador för närmare 150 miljoner kronor, enligt försäkringsbolaget If.

Under sommaren är det många som väljer att ta bilen till Europa. Det är inte bara trafiken som ökar på vägarna- även antalet bilskador stiger dramatiskt så här års. Förra sommaren drabbades försäkringsbolaget Ifs kunder av bilolyckor och motorhaverier utomlands till en kostnad av omkring 40 miljoner kronor.

Totalt beräknas kostnaderna för motorhaverierna för semestrande svenskar utomlands under sommaren att uppgå till närmare 150 miljoner kronor, visar Ifs beräkningar.

– Sommaren är den period då flest drabbas av motorskador utomlands. Kostnaderna för skador i utlandet är dubbelt så höga i juli jämfört med övriga månader. På vår avdelning för utlandsärenden väller det in bilskador så här års, säger Mathias Gustavsson, skadeexpert på If.

Typiska bilskador i utlandet är motorproblem som kopplingshaverier, problem med turbon eller fel på högtryckspump och dieselinjektorer. Krockar och andra trafikolyckor tillhör också de vanligare ärendena. Glasskador förekommer också, men oftast behöver dessa inte åtgärdas direkt.

– Många upplever en större utsatthet vid en olycka utomlands. Hur tar vi oss från olycksplatsen? Hur kommer vi hem? Vad händer med bilen? Då ska man kontakta sitt försäkringsbolag så får man hjälp. Glöm inte att lägga in telefonnumret i mobilen före avresa! säger Mathias Gustavsson.

Eftersom reglerna ser lite olika ut beroende på vilket land man reser i är det viktigt att se över vad som gäller, för att undgå obehagliga överraskningar.

– För att slippa bli strandsatt vid en motorskada eller krock är det viktigt att vara förberedd inför resan och ha med sig alla relevanta dokument, som till exempel bilens registreringsbevis (den blå delen) och försäkringsbrev, säger Mathias Gustavsson.Dessutom ska bilen vara rätt utrustad. Reflexväst och varningstriangel är obligatoriskt i flera länder.

Om man råkar ut för problem med bilen i utlandet ska man alltid kontakta sitt försäkringsbolag för att få hjälp med bärgning och annat. Numret finns på Gröna Kortet som man får av försäkringsbolaget, och på försäkringsbeviset.

– Gröna Kortet är beviset på att din bil är trafikförsäkrad. Det är ett krav i vissa länder och det brukar lösa många problem för bilisten om det inträffar en krock. Se till att skaffa det i god tid före resan, säger Mathias Gustavsson.

Det är också viktigt att bilen är helförsäkrad – då betalar försäkringen skadorna på den egna bilen. Om bilen endast är halvförsäkrad får man stå för dessa kostnader själv. Trafikförsäkringen ersätter personskador och kostnader för reparation av motpartens bil.

– Den som vill kan även teckna en tilläggsförsäkring där hyrbil ingår. Då får du ersättning för en hyrbil och har möjlighet att på ett smidigt sätt fortsätta resan. Det underlättar enormt mycket, säger Mathias Gustavsson.

Fem vanliga bilskador i utlandet:
Kopplingshaverier
Problem med turbon
Fel på högtryckspump och dieselinjektorer
Krockar och andra trafikolyckor
Glasskador