Intresset för alkoholfri dryck fortsätter att växa, vilket bland annat märks i samband med högtider som påsken. En ny Sifo-undersökning visar att åtta av tio svenskar skulle kunna tänka sig att fira en alkoholfri påsk. Det absolut mest populära alkoholfria alternativet under påsken är påskmusten som, tillsammans med äggen och sillen, hamnar i topp när svenskarna får välja bland påskens läckerheter. Påskmustens popularitet märks även i försäljningen av Apotekarnes Påskmust som har ökat markant under de senaste åren.
Enligt Dryckeskollen, en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Carlsberg Sverige, kan åtta av tio svenskar tänka sig att fira en alkoholfri påsk. Bland kvinnor och personer i åldern 20 till 29 år är siffran ännu högre – av dessa uppger närmare 90 procent att de kan avstå alkohol under påsken.
– Vi märker för varje år som går att konsumenterna efterfrågar fler alkoholfria alternativ. Försäljningen av alkoholfri öl har exploderat under senare år, men till påsken är det framförallt påskmust som gäller. Sedan 2006 har den totala påskmustförsäljningen mer än fördubblats och i år räknar vi med att sälja närmare 6 miljoner liter av Apotekarnes Påskmust, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.
På frågan om vad svenskarna inte kan vara utan på påskbordet hamnar äggen i topp. Fyra av tio anser att äggen är viktigast på påskbordet, på andra plats kommer sillen, tätt följd av påskmusten. För yngre personer är påskmusten extra viktig. I åldersgruppen 20 till 29 år svarade hela 33 procent att de inte kan vara utan påskmusten på påskbordet.
Fakta om must
Must lanserades 1910 som ett alternativ till öl. Svenskarna dricker årligen drygt 40 miljoner liter must per år. Runt 80 procent av konsumtionen sker under julen, men det är försäljningen av påskmust som ökar mest. Sedan 2006 har försäljningen av påskmust ökat från 4,5 miljoner liter till cirka 10 miljoner liter. Apotekarnes Påskmust är mest populär och står för cirka 60 procent av den totala försäljningen.