Hur är stämningen på en föreläsning egentligen? Blir det makaroner till lunch varje dag? Och vad är det rektorn står och tittar på från sin balkong? Nu använder Högskolan i Borås Snapchat för att visa blivande studenter sanningen om hur det är att plugga – och det blir en explosion av emojis.

Konkurrensen om blivande studenter är hård mellan högskolor och universitet runt om i Sverige. Varje år gör Högskolan i Borås därför en rekryteringskampanj som presenterar utbildningarna och svarar på frågor om studentlivet. Målet är att få så många sökanden som möjligt, och att varje ny student känner sig nöjd med sitt utbildningsval.

– I årets rekrytering använder vi Snapchat, det snabbast växande sociala mediet bland unga, berättar Jennifer Tydén, kommunikatör på Högskolan i Borås och ansvarig för rekryteringskampanjen.

Via Snapchat kommer blivande studenter kunna följa Högskolan i Borås konto och få dagliga uppdateringar från olika utbildningar, campus, studentkorridorer och utbytesstudenter i andra länder. Kontot uppdateras av Högskolan i Borås nuvarande studenter, forskare, rektorn med flera. Uppdateringarna består av bilder och filmer i naturligt Snapchat-manér, med emojis, texter och illustrationer. Allt material sparas på hb.se för att kunna ses när som helst.

– Utbildningsplaner och kurslistor ger oftast en bra bild av vad du kommer att studera, men de berättar inte hur det är att studera. Detta är minst lika viktigt att förklara eftersom vi varje år får många frågor kring studentlivet. För en nittonåring är studentlivet en stor omställning jämfört med tiden på gymnasiet. Med årets kampanj kan vi hjälpa fler blivande studenter till rätt utbildningoch ge dem rätt information, i appen som alla använder.

Följ kampanjen på Snapchat (@hogskolaniboras) eller via utomhustavlor på stan, samt live via skärm på Göteborgs centralstation. Kampanjen pågår mellan den 27 mars och 15 april.