Sverige fortsätter vara ett populärt resmål för utländska turister även utanför högsäsongen. Övernattningarna från utlandet ökade med 8 procent mellan januari och mars. Enligt Visit Sweden, som marknadsför Sverige som resmål utomlands, är det främst natur och livsstil som lockar turisterna.
Antalet turistövernattningar från utlandet uppgick till 2,3 miljoner under januari, februari och mars. Det är en ökning med 176 000 övernattningar, eller 8 procent, jämfört med samma period förra året, visar nya siffror från Tillväxtverket och SCB.
– Sveriges varumärke står sig, och med effektiv marknadsföring, förbättrad tillgänglighet och mer att uppleva i hela Sverige kan besöksnäringen ta vara på den stora potential till fler turister som finns utomlands, fortsätter Brühl.
I de 13 länder där Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål finns ett stort intresse för svenskarnas balanserade livsstil, aktiva upplevelser i naturen, moderna och trendiga städer, shopping och familjeattraktioner. Nya flyglinjer och ett sug efter spännande resmål som Sverige är några av möjligheterna som Visit Sweden drar nytta av i marknadsföringen mot utländska resenärer.
Enligt Visit Swedens målgruppsanalyser finns det 81 miljoner människor som är intresserade av Sverige. Flest Sverigeintresserade finns i Tyskland.
Resandet från Storbritannien ökade med 15 procent under första kvartalet. För att förstärka den positiva trenden lanserade Visit Sweden i dagarna en digital Sverigekampanj i Storbritannien tillsammans med mediehuset the Guardian och Expedia.
Den största procentuella ökningen av antalet övernattningar under januari till och med mars kom från Kina och Spanien.