När Volkswagens team ställer upp i det första grusrallyt i år, i Mexico från den 5:e till den 8:e mars, möter de ännu en utmaning, hög höjd där delar av sträckorna går så högt som 2 752 meter över havet. Volkswagens besättningar Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) och Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) kommer till det här unika rallyt som etta, tvåa och fyra i VM-tabellen.

-Rally Mexico är det första grusrallyt för året. Det betyder att förare och tekniker än en gång måste anpassa sig till helt andra förhållanden än de som rådde i Rally Monte Carlo och senast i Rally Sweden, säger chefen för Volkswagen Motorsport Jost Capito.

-Sedan är det specialsträckorna som går på högre höjd än någon annanstans i rallyvärlden. Bara två veckor efter Rally Sweden är det hög tid att försöka bemästra de unika förhållandena i Mexiko – något som vi måste ge allt för att lyckas med. Trycket är hårt, inte bara på förarna utan också på teknikerna. Vi måste hitta bästa sättet att kompensera för den tunna luften vid så höga höjder och samtidigt anpassa inställningarna för grusvägar. Men vi är säkra på att vi kan klara det, vi har tidigare alltid haft goda resultat i Mexiko. Men det är ingen tvekan, vill vinna i år igen, säger Jost Capito.

Hela Rally Mexico går på vägar högre upp än några sträckor i Europa. Medan den högsta sträckan i Europa går på 1 608 meter över havet – ”La Bollène-Vésubie–Sospel” i Rally Monte Carlo – är den lägsta punkten i Rally Mexico på exakt 1 800 meter över havet.

I år går rallyts 21 specialsträckor runt de centrala delarna av Mexiko. Alla specialsträckor kommer att gå nära serviceparken i León. Däribland genuina utmaningar som ”taket” i Rally Mexico – ”El Chocolate” som klättrar till 2 752 meter över havet, den högsta punkten under WRC-säsongen. Och sedan har vi den längsta specialsträckan för säsongen, den 56 km långa ”Guanojuatito”. De kompletteras av fler höjdpunkter och åskådarmagneter. Allt börjar på torsdagkväll med den berömda ”Street Stage Guanajuato” mitt i delstatens huvudstad. De 72 000 invånarna kommer att gästas av tusentals rallyfans som kantar den drygt en kilometer långa sträckan genom tunneln, runt rondeller och längs stadens centrala gator.

Andningsbesvär

Den höga höjden i Sierra de Lobos och Sierra de Guanajuato förstärker effekten av luftrestriktorn som enligt reglementet begränsar mängden luft till 1,6-liters turbomotorn. Den luft som sugs in genom den 33 mm stora öppningen innehåller mindre syre i de höga regionerna av Mexico än på något annat ställe där WRC, World Rally Championship, körs. Konsekvensen är att förbränningen blir mindre effektiv. Ju mindre syre luften innehåller desto hårdare måste turbon arbeta för att ge samma effekt. För att undvika att turbon överansträngs på grund av det lägre luftmotståndet måsta teknikerna laborera med motorns kontrollenhet. Principen är; så litet som möjligt och bara så mycket som är nödvändigt. Trots det är motoreffekten upp till 30 procent lägre än i Rally Sweden som har nästan perfekta förhållanden.

-Å ena sidan minskar lufttrycket på högre höjd, vilket minskar mängden syre i luften. Å andra sidan minskar även luftmotståndet i turbon som därför snurrar fortare än i något annat rally, säger Dr. Donatus Wichelhaus, chef för motorutveckling hos Volkswagen Motorsport.

-För att garantera hållbarheten och samtidigt tappa så litet effekt som möjligt har vi förberett oss för Mexiko med olika simuleringar tidigare år.