Alingsås kommun står upp för barnen – bokstavligt talat. Två av kommunens skolor deltar med start denna vecka i världsunika pilotprojektet StandUp skola där elever ska få tillgång till specialbyggda ståbord i undervisningen.

Fördelarna med att variera stående och sittande arbetsställning har varit på tapeten sedan en ganska lång tid tillbaka. För vuxna vill säga. Men för barn är diskussionen mer dold och på många skolor ser det ut som det alltid gjort.

Därför bestämde sig Ergonomi- och kontorsföretaget Matting att göra ett ambitiöst försök att ta det normala i vuxenvärlden in i skolmiljön – och har nu dragit igång ett världsunikt försök med höj- och sänkbara bord i klassrum. Av sex skolor som deltar i projektet finns två i Alingsås – Gustav Adolfsskolan och Långareds skola.

– Alla är väl numera överens om att det inte är bra för kroppen att sitta för länge, och forskning visar att det kan förknippas med livsfarliga sjukdomar som högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och till och med cancer. Därför är det inte längre många arbetsplatser som kommer undan med att inte erbjuda höj- och sänkbart bord, säger Tommy Wilén, naprapat knuten till Matting och tar sedan jämförelsen med hur skolmiljön i stor utsträckning kan uppfattas:

– Du har din bänk och din stol, och det är lätt att bli stillasittande. Men barn mår också bra av att variera sig. Det gör att de dessutom kan koncentrera sig längre, menar Wilén som tillsammans med Mattings försäljningsansvarige, alingsåssonen Henrik Botha varit drivande i frågan att mejsla fram ett bord som på rätt sätt ska kunna fylla behoven.

Deras tanke var att det skulle passa för lång som kort, fungera utan el och skapa utrymme för att ta bort tänket att dator- och paddanvändande måste vara synonymt med att sitta. Bordet är därför uppbyggt som ett höj och sänkbart bord med tillhörande matta att stå på samt avskärmning vid bordssidorna och plats för dator eller skrivblock.

När Alingsås Kommun fick frågan om att delta i försöket behövdes inte många minuters betänketid.

– Vi tackade ja direkt när vi fick frågan. Det här är ett väldigt intressant test. Är det så att barnen mår bättre, kanske får lättare med studierna eller att koncentrera sig finns det en stor vinning att i ett steg längre fram ytterligare se över hur vi tänker kring ergonomifrågorna för våra barn, menar Sören Pettersson, biträdande chef vid barn- och ungdomsförvaltningen.

En av anledningarna till att ståborden inte införts i skolan tidigare är att tidigare modeller krävt el, men i nya projektet behövs ingen elanslutning – och kan därför produceras för klassrum i en större skala.

– Vi har moderniserat skolan väldigt mycket, och det finns avlastningsbord. Men just bänkarna har sett rätt lika ut länge. Så det ska bli väldigt intressant att se hur detta kommer användas, vilka som använder och effekterna av användandet, säger Annelie Bohlin, speciallärare på Långareds skola.

– Det känns jättekul att kunna variera. Ibland blir man trött av att bara sitta, menar eleverna Theo Fredman och Miranda Tabor samstämmigt. De klasskamraterna och lärare kommer få fylla i uppgifter kring hur användandet fungerat och efter höstterminen kommer Matting sedan att utvärdera projektet. Alingsås kommun får fundera på hur man vill ta projektet vidare.