Hyresvärden ville att hyresgästen skulle kasta använt toapapper i en papperskorg bredvid toastolen, på grund av de dåliga rören. Nu går Hyresgästföreningen till domstol och kräver att hyresgästen ska kunna spola ner pappret.
När det inte gick att spola i toaletten och det konstant blev stopp i avloppet, hörde hyresgästen i Aneby av sig till sin hyresvärd. Hyresvärden försökte åtgärda problemet, bland annat genom att byta ut toalettstolen två gånger, men kunde efter en tid konstatera att stoppen orsakats av de för trånga rören. Eftersom hyresvärden menade att det var för dyrt att åtgärda rören, sa han att hyresgästen inte fick spola ner något toapapper. Hyresgästen var tvungen att lägga pappret i en papperskorg bredvid toastolen, för vilket hon erbjöds en rabatt på hyran.
Hyresgästen vände sig till Hyresgästföreningen som konstaterade att man har rätt till en fungerande toalett och rådde hyresgästen att inte gå med på något annat. Jennifer Myrén, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, kontaktade hyresvärden för att diskutera ärendet.
– En fungerande toalett hör till den lägsta standard som man har rätt till som hyresgäst, det är självklart att man ska kunna spola ner pappret. Jag tror inte att någon seriös hyresvärd skulle ställa sådana krav på sina hyresgäster, säger Jennifer Myrén.
Hyresvärden fortsatte att hävda att hyresgästen visst kunde låta bli att spola ner papper i toaletten. Han menade både att det skulle vara för dyrt att byta rören och att det var hyresgästens fel att det blev stopp i avloppet så mycket.
– Eftersom det inte har gått att föra en diskussion om detta med hyresvärden, som bland annat har blivit arg och otrevlig mot hyresgästen för att hon har kontaktat oss på Hyresgästföreningen, kommer vi att gå till domstol, säger Jennifer Myrén.
Hyresgästföreningen lämnar in ett åtgärdsföreläggande till hyresnämnden för att kräva att hyresvärden åtgärdar problemet så att hyresgästen kan använda sin toalett på ett normalt sett.