Nu är det hög tid för vinterdäck även i mellersta och södra Sverige. Med hjälp av några enkla åtgärder kan du öka livslängden på dina vinterdäck samt även säkerheten och komforten. Speciellt ska lufttrycket uppmärksammas. Kylan påverkar trycket och därför bör vinterdäcken ha högre lufttryck och det ska kollas oftare på vintern.
I stora delar av landet är det typiska vintervädret varierande varmt, kyligt eller riktigt kallt och dessa kraftiga temperaturvariationer påverkar lufttrycket i däcken.
− Du kanske har ett garage där det är +10 grader, sedan kör du ut där temperaturen kan vara -20 grader. Sedan blir det mildare under några dagar och kallt igen. Lufttrycket minskar cirka 0,1 bar för varje temperaturminskning på 10 grader. Därför är det klokt att ha 0,2 bar högre lufttryck i vinterdäck. På det sättet garanteras att lufttrycket inte blir för lågt, även när det är riktigt kallt. Lite högre lufttryck förbättrar även köregenskaperna och underlättar körning på torrt underlag, säger Jon Persson, produktchef på Nokian Däck AB.
På vintern bör du kolla lufttrycket oftare än på sommaren. Däckverkstäder får ofta frågor om varför däcken rullar ojämnt när bilen har stått ute länge. Det beror på att lufttrycket har sjunkit och däcken har frusit, vilket gör att de inte är helt runda. Efter en stunds körning värms däcken upp och får tillbaka sin ursprungliga form. Det här kan undvikas om däcken har lite högre lufttryck på vintern.
Kolla mönsterdjupet
Mönsterdjupet ska vara över fyra millimeter för att däcket ska ge säkra köregenskaper på vintern. Alla Nokian Tyres vinterdäck har en slitagevarnare som med tydliga siffror visar mönsterdjupet. När siffran 4 försvinner är det dags att köpa nya däck.
På dubbdäck ska du regelbundet kolla dubbarna. I stora delar av Sverige är det ofta torrt eller vått väglag, vilket sliter mer på dubbarna. Det kan även leda till att dubbar lossnar, vilket försämrar isgreppet. Om något av däcken har mer 25 procent färre dubbar än däcket som har flest dubbar är det dags att köpa nya däck.
Däckens livslängd kan ökas genom att skifta däcken från framaxeln till bakaxeln och tvärtom efter cirka 800 mils körning, eller när skillnaden på slitaget är cirka två millimeter. Drivdäck slits betydligt mer än däck som sitter på den frirullande axeln.
Förvara däcken rätt
Däcken ska förvaras i rätta förhållanden. För hög temperatur och direkt solljus är inte bra för däcken. Dessutom gillar inte gummit kontakt med lösningsmedel. Bästa förvaring är ett utrymme som har en temperatur på +10 − +15 grader. Dessutom ska däcken ha normalt lufttryck under förvaringen för att de inte ska ändra sin form.
Så här håller du dina vinterdäck i bra skick
1. Vinterdäcken bör ha 0,2 högre lufttryck än sommardäck. Då blir trycket inte för lågt när det är kallt ute. Även köregenskaperna blir bättre.
2. Kolla lufttrycket oftare på vintern. Temperaturvariationerna gör att även lufttrycket varierar.
3. Köp nya vinterdäck om mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter.
4. Se till att däcken slits jämnt. Skifta däcken åtminstone en gång under vintersäsongen genom att skifta framdäcken bak och tvärtom.
5. Kolla dubbarna på dubbdäck regelbundet. På barmark slits de mer än på snöunderlag.
6. Förvara däck i ett svalt utrymme som inte har direkt solljus eller där däcken utsätts för lösningsmedel.