Prins Carl Philip bjöd in till ett kändisrace under sin egen kartingtävling (Prins Carl Philips Racingpokal) under Lidköping Open. Men han var inte sugen på att bjuda någon av vännerna på segern, han tog hand om den finaste pokalen själv.
— Det var kul. Jätteroligt att köra med gubbgänget eller rövarheatet eller kändisracet, sade prinsen och log.
Det var nämligen inte helt solklart vad racet egentligen har för namn. Men klart är i alla fall att prins Carl Philip vann, före Roar Lindland och Mats ”Snickar-Matte” Karlsson, alla tre kompetenta och aktiva tävlingsförare.
Och det fanns fler i fältet, till exempel Clio Cup-föraren Johan Carlstedt och Carrera Cup-föraren Kenneth Pantzar.
Den sistnämnda imponerade under träningar och kval och kvalade in som tvåa, efter hemmahoppet Christer Kvick. Men när Kvick snurrade i starten, tog Pantzar över ledningen och han såg bekväm ut i den positionen.
Dock missförstod han en varningsflagg, han trodde han blev utesluten och körde in i depån. När han insåg misstaget var han hopplöst efter och istället tog sig prinsen upp i ledningen, och den släppte han inte.
— Alla var riktigt duktiga, vi hade bra och jämna tider. Det blev ett intressant race och det var kul att köra med alla med-partners och gamla teamkompisar, sade prinsen.
Lindlands första kartingrace
Prins Carl Philip har varit teamkamrat (i Flash Engineering) med både tvåan Roar Lindland och trean ”Snickar-Matte” Karlsson. Och norrmannen Lindland gjorde faktiskt debut som kartingförare.
— Ja, det var mitt första gokartrace. Det var fantastiskt roligt och vilken kul bana. En häftig debut som gav mersmak, sade han.
”Snickar-Matte” Karlsson är mer rutinerad på kartingbanan, han har en egen kart men han har inte använt den så mycket.
— Senast gången jag startade den var just här, förra året. Då blev det inte mycket, vi hade mycket tekniskt strul. Men i år funkade det perfekt, sade han och fortsatte:
— Fantastiskt kul, jag var lite orolig över ett race på tio varv, jag var lite trött efter träning och kval. Men i racet blir man inte trött på samma sätt, det blir en ny dimension. Och så var det lite fajter, skitkul, sade han.
Och han konstaterade att även om det var ett race mest på skoj, händer något när hjälmen kommer på huvudet…
— Absolut är det så. Vi försökte sansa oss, det är ju ändå ett uppvisningsrace. Men alla här tävlar på något sätt, så tävlingsdjävulen kommer fram, sade ”Snickar-Matte” Karlsson.
Jonas Lundin sjua
STCC:s VD Jonas Lundin blev sjua efter hårda bataljer i gänget efter de allra snabbaste.
— Jag låg fyra och det kunde blivit en halvsuccé om jag hållit i sista varvet, sade han men var ändå nöjd med att ha förbättrat varvtiderna för varje pass.
— Till nästa år ska jag kapa en sekund, lovade han.
Imponerad SBF-direktör
Svenska Bilsportförbundet representerades av förbundsdirektören Thomas Jansson, han körde in på tionde plats. Och han var uppriktigt imponerad över kvaliteten på förarna i de olika klasserna.
— Nu har jag själv fått prova på det här inser jag hur duktiga de är. Jag är ju visserligen gammal rallyförare men ungdomarna i de andra klasserna har varvtider som är tio sekunder snabbare än vad jag klarar av. Respekt för hur duktiga de är, sade han och hyllade arrangemanget.
— Ett jättebra event på alla sätt, sade han.
Dagens kuriosa var det öde som drabbade Jon Lind, VD för batteriladdarföretaget Ctek. Han låg bra med i början av loppet men kom bara fyra varv innan han tvingades bryta. Obekräftade uppgifter sade att det var batteriet i hans kart som tappade laddningen. Lind själv kunde efteråt varken bekräfta eller dementera uppgiften…
Resultat: 1) Carl Philip Bernadotte, 2) Roar Lindland, +3.081, 3) ”Snickar-Matte” Karlsson, +3.174, 4) Christer Kvick, +14.822, 5) Stefan Radne, +18.160, 6) Johan Carlström, +18.530, 7) Jonas Lundin, +20.889, 8) Jonas Lange, +21.282, 9) Patrik ”Budda” Ljungkvist, +36.547, 10) Thomas Jansson, +58.899, 11) Wilhelm Douglas, +1 varv, 12) Kenneth Pantzar, +1 varv, 13) Jon Lind, +6 varv.