Enligt en ny undersökning branschorganisationen SCR Svensk Camping gjort bland sina medlemmar uppgav 88 procent att bokningsläget var lika bra eller bättre än motsvarande period 2015.
2015 slog campingbranschen rekord i antal gästnätter vilket blev 15,5 miljoner, en ökning på 1,5 miljoner på tre år enligt branschorganisationen SCR Svensk Camping.
Att vara ute är mer inne än någonsin tidigare och det har skapats en exklusivitet kring utomhusupplevelser. Enligt SCR Svensk Camping var branschens marknadsandel av allt kommersiellt boende i Sverige 43 procent under juni till augusti 2015. Men det är inte bara under sommaren fler väljer att bo på camping-anläggningar. Att lägga sin konferens och väva in utomhusupplevelser i vistelsen eller bo i en stuga istället för på hotell vid arbete på annan ort blir allt vanligare.
Emma Hermansson, kommunikatör för Swecamp, berättar vad hon tror är bidragande orsaker till ökningen.
– Jag anser att aktörer i branschen generellt sett blivit bättre på att följa trender och skapa produkter och reseanledningar som förlänger säsongen. På många av anläggningarna är sommaren fullbelagd, det vi kan göra där är att hitta produkter och mervärden som ökar gästupplevelsen samtidigt som anläggningens intäkt ökar. Utanför huvudsäsongen finns oändligt med möjligheter för att öka antal gästnätter. Där handlar det om att med ett tydligt budskap kommunicera utomhusupplevelserna på anläggningarna. Exempelvis höghöjdsbana, skotersafari, skidåkning, kanot, vandring eller mountainbike. Når vi en ökad andel av målgrupperna som är intresserade av detta är jag övertygad om att vi kommer se rekordsiffror år efter år.
En av de 13 anläggningarna i Swecamp är Swecamp Bomstadbaden i Karlstad.
– 2015 var vårt rekordår och 2016 ser det ut som vi slår rekord igen säger Ulf Nordentjell som driver Swecamp Bomstadbaden. Vi har ökat vår beläggning med 20 % för stugor och 10 % för camping under maj och juni. Ökningen gör att vi kan investera ännu mer i anläggningen och möta de önskemål våra gäster har. Inför årets sommarsäsong har vi bland annat byggt en helt ny hinderbana i trä och vi har rustat upp minigolfbanorna som komplettering till vår äventyrsgolfbana. Dessutom har vår sommarservering genomgått en stor uppfräschning både i kök och serveringslokal, fortsätter Ulf.
Enligt gästundersökningen som skickas ut till gästerna som bott på anläggningarna i kedjan bodde 41 procent i stuga 2015 följt av 38 procent i husvagn. Andelen som bor i husbil var 14 procent och det är den boendeformen som ökat med flest procentenheter jämfört med året innan, något som även statistiken från SCR Svensk Camping bekräftar.
Idag står Swecamps anläggningar för 10 % av branschens totala gästnätter och på två år har den totala omsättningen för anläggningarna i kedjan ökat med 37 procent.
– Det är glädjande att se att branschen fortsätter växa. Det allra roligaste är att vi tillsammans i kedjan hittar nya gäster som upptäcker möjligheterna att bo i en naturskön miljö fullt av utomhusupplevelser under andra perioder än sommaren. Det betyder att anläggningarna i kedjan får en ökad beläggning och fler gäster ges möjligheten att uppleva Sverige, avslutar Emma Hermansson.