Allt färre klarar av att ta sitt bilkörkort på första försöket. I en ny studie ska forskare därför försöka hitta orsaker och åtgärder som eventuellt kan vända den negativa trenden.
Studien är beställd av Trafikverket och har två syften. Det ena är att ta reda på vad orsaken är till trenden med fler underkända prov. Det andra syftet är att ta reda på om det finns några särskilda grupper av körkortstagare som utmärker sig från övriga. Undersökningen ska ge ett underlag till att utveckla åtgärder som kan vända denna negativa trend.
– Arbetet har påbörjats och vi räknar med att ha ett första delresultat klart redan i oktober, säger Sonja Forward som är forskare på VTI och som leder projektet.
Projektet innefattar tre delar, en intervjustudie, en kunskapsöversikt och en enkätstudie. I intervjuerna ingår ett tiotal lärare och elever där sedan resultatet analyseras. I den andra delen kommer VTI att titta på om det finns goda exempel från andra länder. Och i tredje delen utformas enkäter som baseras på de två tidigare studierna. En webbenkät skickas ut till 5 000 elever där de bland annat får svara på hur de har förberett sig och hur de upplever sin egen körförmåga.
– Det genomgående syftet är att vi ska öka trafiksäkerheten. Vi hoppas studien ska ge oss fakta om orsakerna till det vikande antalet godkända förarprov och vilka åtgärder som är mest effektfulla för att vända denna trend, säger Kristina Hagberg, chef på Trafikverket Förarprov.
Under en längre tid har godkännandefrekvensen för kör- och kunskapsprov för körkortsbehörighet B (personbil) stadigt sjunkit. Antalet godkända kunskapsprov, behörighet B, var 55,6 procent år 2010 jämfört med 49,7 procent förra året. Trenden är densamma när det gäller körprov, behörighet B, under 2010 var det 54,6 procent som klarade dessa prov medan siffran förra året hade sjunkit till 52,2 procent.
Hela rapporten beräknas vara klar till sommaren 2016. Sonja Forward, på VTI, är projektledare och har hjälp av medarbetare på VTI.
obs: Hur statistiken ser ut för Borås kan ses högst upp i respektive bild.