Sociala medier har visat sig vara ett nytt sätt för fjällrävsforskare att hitta volontärer till det viktiga sommarfältarbetet. 600 personer sökte volontärjobb i en tävling arrangerad på nätet av friluftsföretaget Fjällräven tillsammans med forskare vid Stockholms universitet. Nu står fem lyckliga vinnare – från Grönland, Kanada, Sverige, Tyskland och Danmark – redo att ge sig ut i svenska fjällen tillsammans med forskargruppen.

Fjällräv är en av Sveriges mest hotade djur. På zoologiska institutionen vid Stockholms universitet bedrivs ett envist arbete för att försöka rädda arten.

Denna sommar får forskarna förstärkning från nytt håll.

Genom ett samarbete med Fjällräven har fem volontärer från lika många länder rekryterats genom en tävling på nätet. Tävlingen annonserades via sociala medier och fick 600 sökande från hela världen. De fem utvalda vinnarna har fått resa och utrustning från Fjällräven.

Den 7:e juli ger sig volontärerna Arnatsiaq Lucia Qvist (Grönland), Kate Fremlin (Kanada), Fredrik Pärson (Sverige), Maria Koch (Tyskland) och Niels Henrik Andreasen (Danmark) av från Ljungdalen i Härjedalen. Under tio dagars fältarbete ska de, i par med redan erfarna volontärer, spana efter fjällrävskullar och inventera bytesdjur. Ett arbete som kräver mycket personal, och friluftsvan sådan, eftersom områdena som ska undersökas är vidsträckta och alla färdas till fots.

– I år hoppas vi på många fjällrävsvalpar och intensiva studier av fjällrävens biologi. Utan alla fältarbetare så skulle vi inte kunna samla in all data på alla olika platser. De volontärer som vi rekryterat tillsammans med Fjällräven ger ett ovärderligt tillskott till fältarbetet, säger professor Anders Angerbjörn vid Stockholms Universitet.

Det är spännande att se hur vi kan bidra med våra resurser och kontakter på sociala medier.
Det handlar om att rädda en av fjällens urinvånare som lever under extremt tuffa förhållanden,
säger Beatrice Rigois som är projektansvarig på Fjällräven. Vårt företags grundare Åke Nordin fascinerades mycket av fjällrävar och döpte företaget till Fjällräven just på grund av det.