För att fira sitt 110-årsjubileum lanserar Sveriges äldsta tapetfabrik en historisk tapetkollektion med sina största klassiker genom tiderna. Tillsammans med sin kommunikationsbyrå Valentin&Byhr sjösätts en lanseringskampanj för kollektionen. Det svenska folket uppmanas att dela med sig av sina favorittapeter på Instagram.

Jubileumskampanjens nav består av en rikstäckande jakt efter alla tiders tapeter med hittelön varje månad till skattletarna. Jakten utgår från Instagram, där deltagarna delar bilder på sitt favoritmönster under hashtaggen #allatiderstapeter. Bilderna blir startskottet för en massiv inspirationsbank för tapetmönster genom tiderna. Samtliga bidrag i skattjakten publiceras löpande på Instagram, i Sköna Hem samt på Boråstapeters kampanjsida. Varje månad utser en jury med b la representanter från Sköna Hem, en inspirerande bild som får sin hittelön i form av valfria tapetklassiker från Boråstapeter. Kampanjen innefattar även printannonser, banners, guerilla, PR, butiksmaterial samt styling och fotografering till kollektionsboken.

Magnus Tengby, CD på Valentin&Byhr berättar hur tankarna gick när byrån fick uppdraget att lansera Boråstapeters mest uppmärksammade kollektion genom tiderna.

– Vårt främsta mål med kampanjen är att inspirera och påminna folk där ute om vårt fantastiska tapetarv och vilken roll tapeter alltid har spelat i inredningen hemma, berättar Tengby. Boråstapeters stora arkiv är en helt magisk skattkista att ösa ur och gav oss möjligheten till ett annorlunda kreativt grepp där vi ville samlas kring tapeter som fenomen och ge svenska folket en unik chans att visa upp sina mest älskade tapeter.

Jubileumskollektionen rymmer ett urval tidlösa tapetmönster varsamt framplockade ur Boråstapeters gedigna arkiv från 1905 ända fram till idag. Uppdaterade i nya moderna färgställningar. Lanseringskampanjen går ut på bred front i media under februari månad.

– Förhoppningen är att den här jubileumskampanjen ska väcka intresse för tapethistorien. I våra arkiv ryms ett stycke inredningshistoria. Genom vår unika jubileumskollektion låter vi några mönster komma tillbaka ut i butikerna, förklarar Ulrica Hurtig, ansvarig designer för jubileumskollektionen. Vi är väldigt stolta över att kunna erbjuda ett sådant här tillfälle att ge människor tillgång till tapeter som aldrig annars hade kunnat nå den breda massan idag.

Klicka här för mer information om tävlingen.