Regeringen släppte i dag sin budgetproposition med många satsningar för att främja miljön och klimatet i Sverige. Bland annat föreslår de en elfordonspremie för elcyklar, elmopeder och elmotorcyklar på 350 miljoner kr med syftet att få fler att byta ut bilen för jobbpendling och kortare resor. Premien innebär att du som privatperson eller företag som handlar exempelvis en elcykel får en bonus på 25% av inköpspriset, upp till max 10 000 kr.

Elcyklar är något som säljs mer och mer över hela Europa, i Holland var vart tredje cykelinköp under 2016 en elcykel enligt en undersökning gjord av CONEBI, Confederation of the European Bicycle Industry. I Sverige såldes 45 000 elcyklar under 2016 vilket var en 50% ökning från 2015. Försäljningssiffran förväntas öka till över 50 000 under 2017 och med hjälp av premien lär vi nog se ytterligare en stor ökning för 2018.

Regeringen anser att elfordonspremien kommer att hjälpa stadsbor att leva så hållbart som möjligt och att det kommer göra klimatomställningen enklare och billigare.

– Vi tror att cyklar har de flesta idag och där ligger inte tröskeln för att hitta nya mönster. Men en elcykel där är det ändå en ganska stor tröskelkostnad, det kan handla om ett antal tusenlappar mer som man behöver betala. Vi tror att det här kan göra att intresset för elcyklar, framförallt för de som idag är bilberoende, kommer öka rejält, säger finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund.

Regeringens syfte med premien stöds av en undersökning gjord av marknadsföretaget Smartson som visade att 61% av de som köpt elcykel använder den för att ersätta bilresor samt att pendla till och från jobbet. Pendlaren som har några mil till jobbet kan enkelt transportera sig både billigare och snabbare på en elhybrid än med bilen. Enligt Tom Tom Traffic Index, som undersöker trafikläget i Europeiska städer, sitter Stockholmaren 15 arbetsdagar i bilkö, Göteborgaren 13 och Malmöbon 7 dagar. Undersökningen visar också att Stockholmaren sitter ungefär lika länge i bilkö, 30 minuter, som de har färdväg till jobbet, något som bör minska vid byte till en elcykel

– Vi räknar med en markant ökning på försäljningen av elassisterade standardcyklar och hybrider tack vare elfordonspremien. Elcyklar används till stor del av pendlare som har lång eller ansträngande väg till jobbet, men vi kommer troligtvis också se en ökning på försäljningen av elassisterade standardcyklar. Många äldre slutar cykla eftersom de inte känner att de har orken till det men börjar igen när de inser hur mycket enklare det blir med en elcykel, säger Christoffer Tyrefors, VD och cykelexpert på Cykelkraft, Sveriges största cykelbutik på nätet.

Elfordonspremien gäller från och med i dag, den 20 september men träder i kraft vid halvårsskiftet 2018. Den som köper elcykel under hösten kommer retroaktivt få pengarna tillbaka efter årsskiftet.