Volvo V90 polisbil utsattes nyligen för den svenska polisens hårda och omfattande provning. Snittbetyget för de fem testerna blev imponerande 9,2 av tio möjliga. Det betyder att V90 polisbil får det högsta betyget hittills av alla personbilar polisen testat.

De tester som ingår i polisens omfattande körtester är prov av bromsar, konbana, undanmanöverprov, broms med undanmanöver och simulerad utryckningskörning. Testerna gjordes på Volvos provbana i Hällered utanför Borås. Temperaturen låg nära noll, det snöade och vägbanorna var omväxlande blöta och hala. Det vill säga omständigheter som kräver extra av en bil och dess förare.

Det riktiga eldprovet blev det sista testet med simulerad utryckningskörning där bilen kördes i hastigheter upp till 220 kilometer. I testprotokollet står bland annat följande: ”Den samlade bedömningen är att det är svårt att hitta brister överhuvudtaget. Chassi, styrning, fjädring, antisladdsystem och drivlina uppträder exemplariskt. Hastiga filbyten i mycket höga hastigheter känns nästan overkligt enkla, bilen gör som den blir tillsagd och bara ”ruskar” av sig sidokrafterna utan att protestera det allra minsta. Provningen kan sammantaget inte annat än resultera i maximal utdelningspoäng.”

I de övriga fyra testerna fick V90 polisbil betyget nio av tio möjliga.

– Detta känns fantastiskt roligt för oss. Att uppnå så höga poäng i en så pass tuff utvärdering som svensk polis genomfört är ett erkännande för att vi levererar en konkurrenskraftig polisbil, säger Stephan Green, marknadsdirektör på Volvo Car Special Products.

– Vi lyssnar noga på de krav som polisen ställer på oss. Redan 1929 började Volvo leverera polisbilar till svensk polis och sedan dess har det funnits ett stort antal varianter av polisbilar, ofta baserade på herrgårdsvagnar. Tidigare var Volvo XC70 den svenska polisens favoritbil. Den hade snittbetyget nio, vilket då var högst. Men nu slår vi alltså oss själva – och alla andra.

Volvo V90 i polisbilsutförande är specialutvecklad för polismyndighetens behov. Chassit är extra kraftigt, bromsarna är förstärkta och bilen är utrustad med all den utrustning som polisen måste ha. Arbetet med att konvertera en standard V90 till en polisbil tar en dryg vecka och bilarna byggs om på en separat fabrik i Torslanda.

I slutet av första kvartalet nästa år kommer de första V90 polisbilarna att vara klara för att rulla ut på de svenska vägarna. Det pågår också ett arbete med att introducera Volvo V90 polisbil i flera andra länder. Polisen i Norge, Storbritannien och Nederländerna är några av de länder som redan i dag har svenska Volvobilar i sin flotta.

Fotnot: Volvo V90 polisbil finns med motoralternativen T6 AWD, D4 AWD, D5 AWD.