Ikväll stänger Liseberg efter sin första höstlovsöppna vecka någonsin. På nio dagar har Halloween på Liseberg lockat cirka 200 000 gäster, vilket är dubbelt så mycket mot vad som förväntades. Vi är överraskade, tacksamma och mycket trötta idag, säger, Lisebergs vd Andreas Andersen.
Halloween på Liseberg är en satsning från Lisebergs sida för att göra Göteborg till en liten roligare plats att vara på under höstlovet. Det handlar om att göra något för göteborgarna, men också om att utveckla destinationen Göteborg, där höstlovet historiskt sett varit en svår vecka för hotellen i staden.
– Vårt mål är att göra Göteborg till den primära höstlovsdestinationen i Sverige, precis som vi har gjort under november och december med Jul på Liseberg, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.
Att Halloween var en välkommen satsning visar inte minst den publikrusning som blev redan första dagen. När Halloween på Liseberg öppnade den 24 oktober strömmade 32 000 gäster in – en gästsiffra i nivå med vad Liseberg lockar en välbesökt högsommardag.
– Det är ju första gången vi gör Halloween och vi var mycket osäkra på hur stort intresset skulle vara. Helt ärligt trodde vi att den nya Halloweensäsongen skulle behöva arbetas in under några års tid, inte att det skulle vara en sådan publiksuccé redan år ett, säger Andreas Andersen.
Men en publiksuccé har det varit, något som bland annat inneburit att biljetterna till parkens tre spökhus har varit slutsålda i stort sett hela veckan och att det stundtals varit trångt på både restauranger och i parken.
– Med den gästanstormning som blev har vi helt klart underdimensionerat allt ifrån skräckattraktioner till serveringar. Första året är ett test och vi har lärt oss väldigt mycket som vi tar med oss i den fortsatta utvecklingen. Jag vågar redan nu lova att Halloween 2016 kommer att vara större, ha längre öppettider och, framför allt, vara mycket läskigare, säger Andreas Andersen.
När Halloween på Liseberg nu stänger har totalt 200 000 gäster tagit del av upplevelsen, dubbelt så många som Liseberg räknade med. Bäst besökta dagen blev lördag 31 oktober med 35 000 gäster.
– Med de erfarenheter vi har gjort i år är säkra på att vår höstlovssatsning på lång sikt kommer att vara en mycket god affär för destinationen Göteborg, säger Andreas Andersen.
En nyligen genomförd studie gjort av Svenska Nöjesparksföreningen och Visita visar, att Liseberg genererar under 2014 genererade 2,8 miljarder kronor i turistekonomiska intäkter i Göteborgsregionen. Siffran inkluderar intäkter som Lisebergs gäster genererar ”på stan” genom övernattningar, shopping, café- och restaurangbesök och turer till andra utflyktsmål. Med Halloweensäsongen kommer denna siffra att stiga ytterligare.