Volvo Cars har köpt 100 procent av det svenska prestandabilsföretaget Polestar, inklusive varumärket Polestar. I fortsättningen kommer Polestar att användas som modellnamn för Volvos särskilda högprestandaversioner.

Polestar kommer fortsätta att utnyttja Volvos Twin Engine-elmotorteknik vid utvecklingen av nästa generations prestandabilar.

Volvo leder utvecklingen av avancerad elmotorteknik för bilar och är i dag Europas största tillverkare av laddhybridbilar. Volvo utvecklar och producerar några av bilvärldens starkaste och mest miljövänliga hybriddrivlinor.

Volvo och Polestar har ett långvarigt samarbete bakom sig. De har arbetat inom motorsport sedan 1996 och har på senare år undertecknat ett samarbetsavtal för att gemensamt utveckla Polestarversioner av Volvobilar, där en komfortabel körupplevelse kombineras med mycket höga nivåer av prestanda och väghållning.

– Att köra en Volvo Polestar är en speciell upplevelse. Vi vill göra den upplevelsen tillgänglig för fler Volvoförare och ställer därför Volvos samlade resurser till förfogande för utvecklingen av Polestar som modellnamn för våra prestandabilar, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Cars.

Volvo räknar med att sälja 750 exemplar världen över av Volvo V60 och S60 i Polestarversion under 2015. Försäljningen av Polestarbilar förväntas sedan öka till mellan 1 000 och 1 500 bilar om året på medellång sikt under Volvos ägarskap.

Varumärket Polestar är redan väl etablerat internationellt genom de prestandaversioner av Volvobilar som sålts under namnet Polestar. Volvo kommer också att kunna dra nytta av försäljningen av Polestars eftermarknadspaket för prestandaoptimering av befintliga Volvobilar.

Inga finansiella detaljer kring affären har offentliggjorts. Nuvarande anställda hos Polestar kommer att bli Volvoanställda.

Racingstallet Polestar Racing kommer även i fortsättningen att kontrolleras av Christian Dahl, den tidigare ägaren av Polestar, och kommer att byta namn samtidigt som varumärket Polestar kommer att skiljas från Christian Dahl.

– Vi är extremt nöjda med utvecklingen av prestandasamarbetet med Volvo, men i grund och botten är vi ändå ett tävlingsstall. Nu får vi möjlighet att ägna full kraft åt vår kärnverksamhet – att utveckla och tävla med Volvobilar, säger Christian Dahl.