Robotdammsugaren, smartklockan, espressomaskinen och smarttelefonen – det är några av storsäljarna under årets julhandel. Det visar försäljningssiffrorna för Elgigantens 160 varuhus. – Det blir många hårda och smarta paket under granarna i år, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
Med en försäljningsökning på 256 procent jämfört med förra året är robotdammsugaren en av årets stora vinnare i julhandeln.
– Om det enbart beror på utnämningen till ”årets julklapp” är svårt att svara på, men det vi kan konstatera är att efterfrågan har ökat radikalt. Statistiken visar dessutom att det är de dyraste modellerna från 4000 kronor och uppåt som efterfrågats mest. Det visar att kunderna sätter bra funktioner och effektiv rengöring före lägsta pris, säger Niclas Eriksson.
Även smartklockan har slagit igenom på allvar i år och ökar med 215 procent jämfört med samma period förra året.
En annan smart produkt haft stora framgångar under hela året och så även under julhandeln är smarttelefonen. Här hittar vi Apple överst på listan över de mest sålda modellerna.
Topp 5 mest sålda smarttelefonerna
1.Apple 6S 16GB
2.Apple 6S 64GB
3.Samsung Galaxy Core Prime
4.Huawei Y360
5.Apple 5S 16GB
– En ständigt uppdaterad mobiltelefon och ett abonnemang som fyller just dina behov är essentiellt för oss människor idag och kommer att bli än mer i framtiden, säger Niclas Eriksson.
Under hösten lanserades nya Apple TV och nya versionen av Google Chromescast och det har lett till en kraftig ökning i efterfrågan.
Den starka ljudtrenden fortsätter och visar att bra ljud, både på resande fot och i hemmet, blir allt viktigare. Trådlösa högtalare var en av fjolårets vinnare i julhandeln och så även i år. Hörlurar, trådlösa högtalare, ljudsystem för hemmet och soundbars – alla produktkategorier redovisar en ökning.
– Det smarta hemmet är under ständigt utveckling och efterfrågan under årets julhandel visar tydligt hur vi sakta men säkert bygger upp ett digitalt liv med telefonen som ständig följeslagare, huvudenhet och nav, säger Niclas Eriksson.
Att svenskarna är ett av världens mest kaffeälskande folk visar sig tydligt i efterfrågan på kaffemaskiner. Efterfrågan på kapselmaskiner ökar trots ett urstarkt fjolår att jämföra sig med. Bland kaffemaskinerna är det däremot espressomaskinerna som tar över allt mer i popularitet och kunderna väljer överlag att köpa allt dyrare maskiner.