Svenskarna har ett fast grepp om mobilen, även i jultider. En analys av surfstatistik från fjolåret visar att mobilsurfandet under självaste Kalle Anka på julafton fördubblades jämfört med samma tidpunkt året före. Tidigare har mobilsurfandet minskat kraftigt under den traditionsenliga tecknade timmen, för att sedan återgå till normala nivåer.
När Telenor förra året analyserade siffror från julafton 2017 slog man fast att den nationella mobilsurfen minskade med 25 procent när Kalle Anka slogs på i de svenska hemmen. Nu visar motsvarande analys av surfen under julafton 2018 på det motsatta – svenskarnas surf ökade istället under den klassiska TV-timmen. Totalt förbrukade man dubbelt så mycket data (+101%) under programmet jämfört med 2017.
– Det är en massiv ökning på bara ett år, och första gången vi ser att mobilsurfen ökar under Kalle Anka. Kanske har det rörliga utbudet blivit så brett och lättillgängligt att programmet inte längre kan stå sig i konkurrens till övrigt som pockar på uppmärksamheten. Eller så har allt fler förändrat sitt beteende i grunden och övergett traditionell tv till förmån för mobila enheter för att titta på programmet, säger Andres Suazo, nätexpert på Telenor.
När Telenor undersöker tittandet på företagets videoplattform Telenor Stream var det 74 procent av de som använde tjänsten mellan klockan tre och fyra som såg Kalle Anka förra julen. Av de som tittade via AppleTV var siffrorna ännu högre, då strömmade 80 procent av de då tittandes kunderna på programmet.
– Julafton är historiskt sett annars en dag då vi surfar mindre än vanligt och det är först på kvällen som surfen kommer igång på allvar. Vi delar allt mer med oss av våra upplevelser på sociala medier och håller kontakt med vänner och familjemedlemmar på distans, säger Andres Suazo.
Kalle Anka mest populär på Gotland – minst tittande i Bromma och Stockholmsregionen
Även om många tycks ha använt mobiltelefonen under Kalle Anka visar data från Telenors kunder som får sin tv via fiber att ungefär 17 procent av hushållen såg programmet på traditionellt vis. Mest populär var Kalle Anka i Visby på Gotland där 30 procent av hushållen såg programmet förra julen. På andra respektive tredje plats hamnade Ronneby och Surahammar.
I botten på andra änden av skalan ligger Bromma där endast 14 procent av hushållen såg programmet. Generellt var fjolårets Kalle Anka minst populär i Stockholmsområdet. Av de postorter och kommuner där hushållen tittade minst var sex av tio från Stockholmsområdet. Tumba är undantaget, där närmare 27 procent av hushållen (fjärde mest i riket) såg 2018 års program.
Här såg störst andel hushåll Kalle Anka 2018 (rikssnittet 17%)
VISBY 29,7%
RONNEBY 29,3%
SURAHAMMAR 28,4%
TUMBA 26,5%
YSTAD 26,3%
ÅTVIDABERG 25,8%
HÖLLVIKEN 25,8%
HUDIKSVALL 25,4%
ANGERED 25,0%
KOLMÅRDEN 24,8%
Här såg minst andel hushåll Kalle Anka 2018 (rikssnittet 17%)
MJÖLBY 16,5%
HÄGERSTEN 16,2%
ÅRSTA 16,2%
BORÅS 15,8%
STOCKHOLM 15,5%
KARLSTAD 15,3%
JOHANNESHOV 15,0%
SUNDBYBERG 14,7%
KALMAR 14,6%
BROMMA 13,6%
Om statistiken
Telenor har sett över hur stor andel av hushållen som får sin TV levererad via fiber som tittade på SVT1 mellan klockan 15-16:00 på julafton 2018. Totalt omfattade analysen cirka 200 000 hushåll.
Telenor har även analyserat den aggregerade dataförbrukningen på över 1 miljon privatabonnenter och jämfört perioden julafton 2018 med julafton 2017.
Avslutningsvis har Telenor undersökt hur många procent av de startade strömmarna på Telenor Stream som såg på SVT1 mellan klockan 15-16:00 på julafton 2018.