Många som köper en begagnad bil gör få eller inga kontroller av bilen innan de skriver på köpekontraktet. Tre av tio kontrollerar inte ens att säljaren är ägare av bilen.Samtidigt uppger 29 procent som köpt en begagnad bil att de känt sig lurade. Det visar en ny undersökning från bilauktionssajten KVD.

Våren är den populäraste tiden att byta bil och vanligast är att man köper en begagnad bil. Men trots att bilköpet för de flesta är den största affären de gör i livet, näst efter husköp, är det många som missar viktiga kontroller vid bilköpet. Det kan resultera i att man känner sig lurad efteråt.

-Ofta är det en obalans mellan säljare och köpare i vilken kunskap man har om bilar. Okunskapen i kombination med att det rör sig om stora pengar bidrar till att många upplever en oro. Genom att köpa en bil som är testad kan köpet kännas tryggare och risken för att känna sig lurad minskar. Vi märker av ett allt större intresse från privatpersoner som vill få hjälp med sin bilaffär, kommenterar KVDs vd Ulrika Drotz Molin.

Vanligaste missarna svenskarna gör när de köper begagnad bil är att inte kontrollera oljan, oljeläckage eller bilmodellens bränsleförbrukning. Däremot är det vanligare att provköra bilen, kontrollera lacken och däcken. Män och kvinnor är ungefär lika bra eller dåliga på att göra kontroller, men de skiljer sig åt i vad de lägger fokus på. Män tittar mer på skador på lacken och testar funktioner medan kvinnor i större utsträckning tar reda på hur mycket bränsle som bilen drar.

-Många missar att undersöka oljan och eventuella oljeläckage vilket är fel som kan bli kostsamma att åtgärda. Att var tredje person missar att gå igenom serviceboken och kontrollera att den som säljer bilen har rätt att göra det, är också förvånande, kommenterar KVDs, vd Ulrika Drotz Molin.