Självkörande bilar kommer att rulla på svenska vägar redan nästa år och många hoppas att de i framtiden ska minska antalet trafikolyckor kraftigt. Men en av fyra privatpersoner är negativa till bilarna, visar en undersökning från If.

Att bilar ska kunna köra utan hjälp från oss människor har varit en framtidsvision nästan ända sedan de först uppfanns – nu är detta verklighet. Utvecklingsarbete pågår både hos etablerade bilmärken och teknikjätten Google, och Volvo planerar att ha 100 testbilar ute på vägar i Göteborg år 2017.

Hos privatpersoner är reaktionerna på den nya tekniken blandade. I en undersökning från försäkringsbolaget If säger 30 procent av de över 3 700 svarande att de är positiva till självkörande bilar i trafiken – 31 procent säger sig vara neutrala medan 25 procent är negativa.

– Steget vi tar med den självkörande tekniken är kanske det största sedan bilen uppfanns – inte minst för föraren som för första gången måste släppa ratten och lita på att bilen vet vad den gör. Det, och att det ännu inte är särskilt känt hur den här tekniken egentligen fungerar, kan göra att många reagerar lite avvaktande, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

En av de främsta förhoppningarna på de autonoma systemen är att de ska vara bättre än människor på att köra bil. Bättre uppsikt på faror, snabbare reaktionsförmåga och ett eliminerande av den mänskliga faktorn skulle kunna minska antalet olyckor kraftigt. Konsultföretaget McKinsey går längst och pratar om 90 procent färre incidenter när tekniken slagit igenom.

Men de svarande i Ifs undersökning är inte lika optimistiska. 46 procent tror visserligen på en olycksminskning, men de flesta av dem tror på en liten snarare än en kraftig förändring. Samtidigt tror 20 procent tvärtom att tekniken kommer att leda till fler olyckor. Mest pessimistiska är de yngre – i åldrarna 18-29 tror 24 procent att de nya bilarna kommer att leda till fler incidenter.

– Det finns många ovanor bland mänskliga förare som en självkörande bil inte har. Datorn och sensorerna somnar inte bakom ratten, sms:ar inte under färd och kör inte rattfulla – det talar för att skadorna kommer att minska. Men ännu är det alldeles för tidigt att säga med hur mycket, säger Dan Falconer.

Men även det mest avancerade system kan fallera. Det skapar en viktig fråga inför framtiden: Vem ansvarar egentligen för en olycka som orsakats av en bil som kör sig själv? Volvo, Mercedes och Google har alla sagt att de tänker ersätta kostnaderna om deras bilar orsakar olyckor när de är i automatiskt läge, men exakt hur detta ska gå till är inte klart.

Samtidigt har regeringen tillsatt en utredning för att titta på om och i så fall hur trafiklagstiftningen kan ändras, bland annat gällande ansvar, för att bana väg för bilarna.

– Även om det dröjer innan självkörande bilar blir vanliga på våra vägar rör sig tekniken snabbt framåt. De här ansvarsfrågorna måste lösas snarast möjligt för att slippa stora problem senare, säger Dan Falconer.