I takt med den tilltagande kylan växer nu isen till på de svenska farvattnen. I Bottenviken assisterar isbrytarna Ymer och Thetis sjöfarten, och på måndag den 21 januari anländer isbrytaren Ale till Vänern för att assistera fartygen där.
– De senaste dygnen har istillväxten gått snabbt på många håll och vi förväntar oss istillväxt i minst en vecka framåt, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.
Isbrytarsäsongen inleddes i mellandagarna, men väderläget i december och i inledningen av 2019 i kombination med för årstiden höga vattentemperaturer i Bottniska viken ledde till att istillväxten varit blygsam. Den senaste veckans kyla har dock ändrat på den saken och nu lägger sig isen i rask takt.
– Vi förväntar oss att hela Bottenviken blir isbelagd inom kort. Även utmed kusterna, i de större sjöarna och på Göta älv räknar vi med kraftig istillväxt de kommande dygnen, säger Amund E. B. Lindberg.
Statsisbrytaren Ale, som inledde årets isexpedition i Bottenviken i mellandagarna, är nu på väg till Vänern dit hon beräknas ankomma på kvällen måndag den 21 januari. Ale är specialbyggd för att kunna passera genom Trollhätte kanal till Vänern och tjänstgjorde där även förra vintern.
– I Bottenviken passar statsisbrytaren Ymer trafiken med understöd av den inhyrda isbrytaren Thetis. Planen är att isbrytaren Atle inleder sin expedition under vecka 4 för att efter behov följas av Oden och Frej, säger Amund E. B. Lindberg.
För sjöfarten till och från samtliga hamnar i Bottniska viken, i Mälaren samt i Vänern gäller fortsatta restriktioner. Restriktionerna införs varje vinter och innebär att endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans.
Fakta om isbrytning
Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark. Stora delar av basindustrin i Sverige har formats efter förutsättningen att sjöfarten fungerar året om, även under besvärliga vinterförhållanden.
Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem att komma fram.
Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.
Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.
Fakta om Ale
Ale är en av de fem svenska statsisbrytarna och ägs av Sjöfartsverket. Ale är specialbyggd för att kunna gå igenom Trollhätte kanal till Vänern. Byggd 1973 av OY Wärtsilä AB, Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik.
Längd: 48,70 m
Bredd: 13,00 m
Djupgående: 5,40 m
Deplacement: 1 540 ton
Isbrytningskapacitet: 0,6 meter jämn is i tre knops fart
Huvudmaskineri: 4 x Wärtsilä 824 TS om vardera 1 258 hk
Hytter för 12 besättningsmedlemmar, även utrustad med bastu, gym, sjukrum och dagrum.