I år valde många svenskar att ställa klockan för att handla hemifrån under juldagsmorgon. E-handeln ökade med 15 procent jämfört med en rekordstark juldag förra året och andelen click and collect var större än någonsin. Närmare 55 procent av kunderna, valde att beställa sina produkter på nätet för att sedan hämta dem i ett varuhus. Storsäljare var enligt förväntat tv-apparater som fick gott sällskap på topplistan av smarta högtalaren Google Home.
Trots en kampanjstark november med både Singles Day och en rekordbetonad Black Friday resulterade december i en stark julhandel på Elgiganten. Nu följs den upp av en stark start på juldagsförsäljningen och årets mellandagsrea.
– Det har blivit en tradition för många att handla hemelektronik och vitvaror under juldagen. Trots en rekordstark start från förra året att jämföra oss med, så ökade e-handeln med hela 15 procent under dagen. Vi ser också ett väldigt starkt samband mellan e-handeln och försäljningen i varuhusen. Närmare 55 procent av e-handelsköpen var så kallade click and collect, där kunderna valde att beställa sina produkter på nätet för att sedan hämta dem i ett varuhus, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
Mellandagsrean är en period då kunderna passar på att handla till sig själva och till hemmet och gårdagens storsäljare var enligt förväntan tv-apparater och stora vitvaror. På topplistan hittar vi även smarta högtalarna Google Home och Google Home Mini, spelkonsoler samt meshnätverk.
– Våra produkter blir allt viktigare för kunderna och i år ser vi en tydlig trend i efterfrågan på produkter till det smarta hemmet, som exempelvis Google Home samt meshnätverk som är den nya generationens trådlösa nätverk. Vi ser även att snittordervärdet ökat jämfört med förra året, vilket tyder på att kunderna i allt större utsträckning väljer de något dyrare modellerna med bättre och smartare funktioner snarare än att välja produkt efter lägsta pris. Diskmaskinerna ska vara tysta, tvättmaskinerna ska vara självdoserande och kyl och frys ska ha låg energiförbrukning, säger Niclas Eriksson.
Andra produkter som sålde bra under mellandagsreans första dag var vr-glasögon, smartklockor, soundbars, surfplattor, hörlurar och bärbara högtalare.
– I år är det många som tagit extra ledigt och är långlediga över jul och nyår, så vi räknar med att efterfrågan kommer att vara väldigt stor de kommande dagarna. Vi vet också att vi kan möta upp den efterfrågan väldigt bra. Vi har extremt bra tillgång på produkter och får dessutom nya leveranser i veckan och kan fylla på med mer produkter och erbjudanden. Jag är övertygad om att vi kommer att göra väldigt många kunder nöjda under den här mellandagsrean, säger Niclas Eriksson.