E-handeln på Black Friday fortsätter att öka och slår rekord för fjärde året i rad. Det nya rekordet − en ökning på tio procent i antal köp − fortsätter dock på förra årets trend och planar ut, eftersom det kampanjas både före och efter själva dagen i en ”Black Week”.
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, undersöker svenskarnas shoppande på Black Friday på olika sätt. Dels genom DIBS egen data* baserat på transaktioner hos svenska webbutiker där man ser den faktiska ökningen eller minskningen, och genom en undersökning av Yougov bland svenskarna inför Black Friday.
– Hype och hysteri och ännu ett nytt rekord för e-handeln på Black Friday. Det är inte konstigt att det börjar plana ut med tanke på de senaste årens enorma tillväxt och att kampanjandet sker hela veckan inklusive nu i helgen, säger Daniel Larsson, vd för DIBS Payment Services.
I undersökningen inför Black Friday så uppgav hälften av svenskarna att de ämnade handla på Black Friday varav 28 procent på nätet, vilket var fem procentenheter mer än ifjol. När Black Friday tjuvstartade torsdag kväll så minskade handeln jämfört med i fjol men ökade sedan mycket kraftigt under natten och morgontimmarna. Därefter planade handeln ut och det slutgiltiga facit för hela dygnet inklusive tjuvstarten blev en ökning på tio procent i antal köp. Detta kan jämföras med ökningen på 14 procent ifjol.
– Numera handlar hälften av svenskarna under Black Friday, främst på nätet, och många gör sina julklappsinköp då. Vi tror att denna trend är här för att stanna, och givet en god ekonomi så kan det bli fortsatta rekord, fortsätter Daniel Larsson.
I veckan kommer moderbolaget Nets med siffror för hur handeln på Black Friday i fysiska butiker gick.