Mopedbilar väger väldigt lite och har inte alls samma krav på krocksäkerhet på sig som en personbil. Ändå får de framföras på allmänna vägar. Statistik från försäkringsbolaget If visar att antalet allvarliga olyckor ökar i takt med att mopedbilar blir vanligare.

Mopedbilarna blir allt vanligare i Sverige, totalt finns cirka 10 000 ute på landets gator. Många föräldrar köper en mopedbil till sina ungdomar för att underlätta vardagspusslet med aktiviteter. Ungdomarna kan i ur och skur själva köra till och från träningar och kompisar.

Men ny statistik från försäkringsbolaget If visar att mopedbilarna är farliga. De är ofta inblandade i olyckor som resulterar i allvarliga skador. Tidigare har ingen olycksstatistik publicerats över mopedbilar, eftersom Trafikverket bakar ihop dem med mopedolyckor.

– Olyckorna är ofta allvarliga, mopedbilen demoleras totalt och föraren blir inte sällan fastklämd. De säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar är bortprioriterade på grund av att bilen inte får väga mer än 425 kilo, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

En mopedbil väger max 425 kilo. En personbil cirka 1500 kilo. Karossen på mopedbilen är byggd av aluminium med plast, och säkerhetsutrustning som krockkuddar är inte obligatoriskt. Konsekvenserna av en kollision eller avåkning med mopedbilen får lätt katastrofala följder.

– Krocksäkerheten är usel. Vi vill verkligen varna för olycksrisken med mopedbilarna och vänder oss både till lagstiftare och konsumenter, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

I ett jämförelsetest som Euro NCAP gjorde 2016, så fick de flesta av mopedbilarna ingen eller en stjärna vilket betyder att det är hög risk att dö vid en kollision då det saknas airbag och adekvat krocksäkerhet. (Euro NCAP är ett europeiskt utvärderingsprogram som ger konsumentinformation om säkerheten hos nya bilar.)

Karossen på mopedbilen är något av ett tve-eggat svärd.

– Det är alltid säkrare att sitta i någon form av kaross jämfört med att sitta på en vanlig moped. Men eftersom karossen är så undermålig finns risken att föraren vaggas in i en falsk trygghet och tar större risker än på en vanlig moped, säger Johan Granholm.

En annan fara är den omgivande trafiken. En mopedbil får ha en topphastighet av 45 kilometer i timmen – men får köras på allmänna vägar där övrig trafik har en hastighetsbegränsning på upp till 100 km/h.

– Det skapar frustrationer i trafiken och fler farliga omkörningar som leder till olyckor, säger Johan Granholm.

Dessutom krävs endast körkort med behörigheten AM, samma som för EU-moped, för att köra en mopedbil. Det innebär en tolv timmar lång utbildning, varav fyra timmar praktisk träning.

– Vår starka rekommendation är att man inte släpper iväg sina ungdomar i en mopedbil innan man vet att de har mycket mer kött på benen än så. Körregler, trafikmärken och säkerhetstänk ska sitta i ryggmärgen på dem, säger Johan Granholm.

I Finland kommer det att bli tillåtet att hastighets begränsa ”riktiga” bilar från och med 2019 så att unga får ett säkrare alternativ till mopedbilen.

– Det ska bli väldigt intressant att följa hur det tas emot och framförallt hur mycket det kommer att förbättra säkerheten, säger Johan Granholm.

Ifs skadestatistik för mopedbilar*:

Skadade bilar:

2016 = 60 vagnskador

2017 = 110 vagnskador

2018 (t.o.m. 31 juli) = 85 vagnskador

Personskador:

2016 = 26

2017 = 63

2018 (t.o.m. 31 juli) = 60

*Uppgifter finns endast sedan 2016, tidigare låg mopedbil och EU-moped i samma fordonsklass i Ifs system.

Antal sålda mopedbilar:

2018 (jan-jul): 777

2017: 1 838 (en ökning med 66,2 procent jämfört med 2016)

2016: 1 106