IT-branschen har kommit att kännetecknas av en snabb utvecklingstakt där det gäller att hänga med. Ständig fortbildning har blivit en nödvändighet – men risken finns att utbildningsinsatserna blir alltför ytliga. Nu ska forskare ta fram en IT-utbildning på avancerad nivå tillsammans med näringlivet. Projektet finansieras av KK-stiftelsen.

I slutet av våren träffades forskare inom IT och pedagogiskt arbete tillsammans med representanter för ett tiotal företag i en lokal på Högskolan i Borås. Syftet var att dra igång arbetet med att ta fram en ny utbildning på avancerad nivå, som riktar sig till de som är yrkesverksamma inom IT-branschen. Stefan Cronholm är professor i informatik och den som håller samman projektet.

– I den här utbildningen kommer vi inte att rikta oss till våra vanliga studenter som finns tillgängliga för studierna från 8–16 varje dag, utan här behöver vi ta fram en flexibel utbildningsmodell som passar också dem som har ett arbete att utföra parallellt med studierna. Hur den ska se ut är en av de saker som vi ska utreda i det här projektet.

Vana vid samarbete

Stefan Cronholm och hans närmaste kollegor är vana vid att arbeta nära företag, och den forskning de bedriver utgår ofta ifrån de utvecklingsbehov som finns ute i verksamheterna som sedan teoretiseras. I projektet ”Datadriven tjänsteutveckling: avancerad utbildning för företag” tas ytterligare ett steg, då företagens behov ska ligga till grund för ett helt nytt utbildningskoncept. I detta projekt samarbetar informatikforskarna med kollegor inom pedagogiskt arbete och företagsekonomi. Giulia Messina Dahlberg, universitetslektor i pedagogiskt arbete, är en av de som deltar i projektet.

– Jag forskar bland annat om breddat deltagande inom högre utbildning och om hur det går att skapa en gemenskap i de fall det inte finns en fast punkt att förhålla sig till, som till exempel ett fysiskt klassrum. De som framöver kommer att gå den utbildning vi nu ska ta fram kommer alla med olika erfarenheter och olika behov. Här är det viktigt att vi hittar bra former där dessa kan mötas och få utbyte av varandra – speciellt eftersom det som efterfrågas är flexibla utbildningsformer där stora delar av utbildningen förmodligen kommer att ske på distans, säger hon.

Bredd på flera plan

Det är inte bara forskare från olika områden som bidrar med ett brett perspektiv i projektet. Även de som representerar de företag som deltar i projektet kommer från olika delar av verksamheterna – alltifrån HR-personer och affärsutvecklare till de som arbetar direkt med IT, både på en ledande och en mer operativ nivå, deltar. Deras bild av företagens nuvarande och framtida behov ska i projektet kombineras med teoretiska kunskaper för att ge utbildningen en vetenskaplig förankring.

– De teoretiska bitarna är viktiga att få med, då de gör utbildningen mer hållbar över tid. Som forskare är vi vana vid att titta på en liten praktisk detalj för att se hur den hänger ihop med en helhet och kan tolkas på ett mer övergripande sätt. Med ett sådant förhållningssätt blir kunskaperna djupare, och här ser vi att vi kan bidra med någonting till samhället utanför högskolans väggar, säger Stefan Cronholm.