Snart införs bonus malus som kan innebära bonus eller en förhöjd fordonsskatt för den som köper ny bil. Nya bilar med låga koldioxidutsläpp tilldelas en bonus och nya bilar med höga utsläpp kommer att beskattas extra de tre första åren. Regeringen vill öka andelen miljöanpassade fordon på våra svenska vägar och på sikt bidra till en fossilfri fordonsflotta.

Supermiljöbilspremien upphör och även den femåriga befrielsen från fordonsskatt för miljöbilar tas bort. Istället införs de nya reglerna som går under benämningen bonus malus. Bonus betyder att den som köper en helt ny bil med mycket låga koldioxidutsläpp får en bonus upp till 60 000 kronor. Malus däremot innebär att den som köper en helt ny bil med höga utsläpp får förhöjd fordonsskatt de första tre åren. De nya reglerna kommer att gälla för nya personbilar klass I och II (husbilar), lätta bussar och lätta lastbilar som tas i trafik från och med 1 juli i år.

Beräkningshjälp på Transportstyrelsen.se

Den som går i nybilstankar kan med Transportstyrelsens beräkningshjälp för bonus och malus få svar på om det blir bonus eller förhöjd fordonsskatt vid ett bilköp.

– Bonus malus är något som direkt påverkar ekonomin vid nybilsköp. Beräkningshjälpen gör det möjligt för alla att få reda på hur det påverkar just den bil de är intresserad av att köpa, säger Jan-Olov Öhrn, direktör för Fordonsinformation på Transportstyrelsen.

Alla detaljer om bonus malus och beräkningshjälpen finns på Transportstyrelsens webbplats transportstyrelsen.se/bonusmalus