Regeringens exportstrategi ”Swedish design moves” syftar till att öka export av turismupplevelser, produkter och tjänster inom design. Visit Sweden äger uppdraget som genomförs under år 2016- 2019 och tillsammans med Västsvenska Turistrådet utsett Borås och Lidköping särskilda platser med fokus på design.
Det innebär att en rad olika aktiviteter under uppdragstiden genomförs i Borås som till exempel denna bloggresa. Syftet är att ”influencerna” skriver om Borås för att driva besök hit och skapa intresse hos deras följare. ”Influencers” påverkan på deras följare i digitala kanaler som bloggar, instagram och facebook är långt mer värt än en annons i traditionell media. Därför är detta besök en speciell angelägenhet och ett exempel på hur marknadsföring kan gå till.
Frida Ramstedt som startat trendenser.se, en inredningsblogg med drygt 130 000 följare är med på resan som värd för sina utländska bloggkollegor. Bloggarna kommer från Storbritannien, Tyskland, Sverige, Norge och Frankrike.
I Borås besöker gruppen Textile Fashion Centers olika verksamheter som Textilmuseet, Smart Textiles Showroom och Textilhögskolan. Bloggarna får även chans att bli inspirerad av formgivaren Lovisa Norrsell som studerar masterprogrammet textildesign. På Pumphuset kommer lunch serveras med lokal och närproducerad mat och som avslutning för besöket kommer gruppen få se de nya muralmålningarna från senaste versionen av Street Art-festivalen No limit runtomkring i centrala Borås.