Värmland fortsätter vara ett populärt resmål för svenska och utländska besökare. Mellan januari och juli i år gjordes 1 448 000 övernattningar i Värmland enligt färska siffror från SCB, vilket är drygt 2 % fler än under motsvarande period 2016. Trenden från 2016 med en stark inhemsk turism håller i sig och övernattningar från svenska besökare ökade med närmare 6 % till och med juli. Besökare från övriga Europa exklusive Norden ökade med 5 % medan besökare från övriga världen exklusive Europa ökade med drygt 9%.

 

Utav de europeiska marknaderna går Tyskland särskilt bra med en ökning på nära 22 % under januari-juli i år jämfört med förra året. Även Danmark visar en hälsosam ökning i antal gästnätter medan Norge minskar. Nederländerna som är Värmlands tredje största marknad visar en minskning med cirka 2 %. Bland de utomeuropeiska marknaderna har Kinas besökssiffror stabiliserats och ligger på en något lägre nivå än 2016 medan antalet övernattningar från sydkoreaner ökat kraftigt med nästan 60 % under årets första 7 månader.

– Det är glädjande att se att Värmlands besöksnäring är fortsatt attraktiv bland både svenska och utländska besökare, säger Jonas Jacobsson, vd Visit Värmland. Det är också väldigt roligt att se att det arbete vi lagt ner det senaste året på att marknadsföra Värmland som besöksdestination on- och offline och att driva mer trafik till Visit Värmlands webbportal, och därigenom mer trafik till våra medlemsföretag, bär frukt.

Under juli slog visitvarmland.se besöksrekord med 81907 besökare, vilket är en ökning med nästan 19 % jämfört med juli 2016, som var det tidigare rekordet. Under juni – augusti 2017 har visitvarmland.se haft över en halv miljon sidvisningar (512 000 jämfört med 433 000 sidvisningar 2016) och antalet sessioner under samma period har ökat med nästan 25 % från 208 000 till 260 000 sessioner. De mest populära sidorna är samlingssidor för evenemang, sevärdheter och aktiviteter men bland enskilda aktörer toppar i sommar Putte i Parken, Antik och samlarmässa, Värmskogs Café, Tossebergsklätten, Ekenäs Gästhamn och Camping, gårdsbutiken och glasscafét Just a Farm samt Skutberget.

– En stor del av den positiva utvecklingen på besöksportalen är en effekt av att vi lagt både tid och resurser på att optimera webbplatsen, tillgängliggöra information och att vi jobbar kontinuerligt med innehållet. Vi i Värmland har en unik gemensam databas tillsammans med de värmländska kommunerna där vi samlar innehåll om våra besöksmål och aktiviteter, vi har helt enkelt blivit bättre på att synas och bli hittade digitalt och arbetar långsiktigt med att bygga upp vår digitala närvaro, säger Jonas.

När Visit Sweden presenterar googlesökningar om resmålet Sverige visar det sig att utländska besökare som söker på Sverige som turistland har ökat med 11 % från 3,1 miljoner 2015 till 3,4 miljoner sökningar under 2016. Ishotell och norrsken toppar listan men fiske, sjöar, vandring, skidåkning, musikfestivaler, museer, shopping, storstadsliv och annat som finns att uppleva i Värmland har fått många sökningar. Under perioden juni till augusti landade över 200 000 sessioner från Google via organisk sökning på visitvarmland.se, vilket är en ökning med hela 35 % från drygt 150 000 sessioner 2016. Men det finns potential att nå ännu fler:

– De flesta besökare på visitvarmland.se kommer idag från Sverige och det är än så länge där det stora strategiska arbetet och resurserna lagts för att bygga upp innehåll till besöksnäringens produkter. Framöver kommer vi att arbeta ännu mer med att översätta och optimera innehållet så att vi kan locka ännu fler utländska besökare till Värmland, avslutar Jonas.