I dagarna lanserar Attendo den nationella kampanjen ”Trygg och säker i hemmet” för att belysa det allvarliga problemet med fallolyckor bland äldre. Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) står fall för 70 procent av skadorna i hemmet i ålderskategorin 65-74 år och den siffran stiger i takt med åldern. Genom att utbilda i fallprevention och dela ut mer än 11 000 duschmattor vill Attendo vara med och bidra till att minska antalet fallolyckor.

’Trygg och säker i hemmet’ består dels av att samtliga av Attendos kunder inom hemtjänsten i Sverige får en duschmatta för att minska risken för att ramla i duschen, dels en nationell digital kampanj och slutligen lokala informationsinsatser på samtliga orter där Attendo har hemtjänstverksamhet.

– Vi jobbar ständigt med att äldre ska känna sig trygga i sin vardag och i sitt hem. Rädslan för att ramla kan hindra människor från att kunna leva sina liv. Fallprevention är en kontinuerlig del av vårt omsorgsarbete men samtidigt ser vi att det krävs mer insatser när det gäller att sprida information om fallolyckor, och framförallt hur dessa kan undvikas. Det här är ett allvarligt samhällsproblem och som stor aktör inom äldreomsorgen vill vi göra vår del, säger Ammy Wehlin, affärsområdeschef inom Attendo Skandinavien Äldreomsorg.

Även Attendos hemtjänstkunder i Norge kommer att få information om fallprevention och en duschmatta och till hösten kommer den även delas ut till kunderna i Danmark. Kampanjen är en uppföljning på trygghetskampanjen som Attendo lanserade vintern 2015 där fokus var fallolyckor utomhus. Vid den kampanjen delades broddar ut till samtliga hemtjänstkunder.

Bland annat i Borås och Ulricehamn kommer Attendo dela ut duschmattor till sina hemtjänstkunder.