Sedan flera år har Borås arbetat med mobila turistinformationer i samband med större evenemang i staden, nu formaliseras arbetet och utökas med permanenta InfoPoints* för att skapa ökad tillgänglighet och ett bättre värdskap.

– På senare år har alltifrån resvanor till hur människor gästar en stad förändrats markant. Vi blir kräsnare som resenärer, letar och väljer mycket mer i digitala kanaler samt förlitar oss i allt större utsträckning på oberoende rekommendationer, snarare än turistbroschyrer och liknande. Samtidigt visar undersökningar att det personliga mötet värderas väldigt högt i informationshänseende. Då är det viktigt att möta upp där våra besökare finns och att de som möter besökaren är kunniga och goda ambassadörer för hela destinationen eller staden, säger Maria Landin, verksamhetschef Borås TME.

InfoPoints har med goda resultat skapats i flera större städer. Under sommaren och hösten 2016 har Navet Science Center fungerat som en pilot i projektet för Borås men nu bjuder man in på bredare front.

– Till en början har det handlat om att identifiera nyckelverksamheter eller platser och personer som möter större volymer besökare. Vi tillfrågar och informerar dem i första hand men det står naturligtvis alla, som är intresserade, fritt att anmäla sitt intresse om att bli en InfoPoint. Det viktiga är inte att vi blir många, det är strategiska punkter och kvalitet på värdskapet som räknas, fortsätter Maria.

– Vi fick möjligheten att testa konceptet med InfoPoint. Det skedde i anslutning till den satsning vi gjorde med dinosaurieutställningen sommaren 2016. För oss har det varit uteslutande positivt och vi kommer definitivt att vara med i den fortsatta utvecklingen. Vi kan erbjuda våra gäster ett mervärde samtidigt som vår personal får en högre kunskapsnivå om staden och håller sig ajour kring Borås som besöksmål, säger Anita Holmqvist, biträdande verksamhetschef Navet Science Center.

– InfoPoints är en win-win situation för alla parter och inget som kostar, de som vill medverka, någonting. Borås TME erbjuder utbildning och information samt en enklare form av certifiering samtidigt som man skapar ett nätverk för utbyte av information och erfarenheter. Aktören i sin tur förbinder sig att hålla sig uppdaterad på utbudet i staden och på ett professionellt sätt erbjuda ett gott värdskap till besökare, fortsätter Marita Curran, projektledare för InfoPoints, Borås TME.