SOS Alarm blir partner till tävlingen DigIt, ett initiativ av Västra Götalandsregionen som syftar till att väcka intresse för IT- och telekomsektorn bland skolungdomar. Elever i årskurs 5 och 6 i Göteborgsregionen tävlar med lösningar kopplade till digitalisering av hälso- och sjukvården om pengar till klasskassan. En av klasserna som deltar får i uppdrag att undersöka hur man kan använda modern teknik för att snabbare larma ut hjälp i nödsituationer.

IT- och telekombranschen i Sverige växer kraftigt, men tillväxten riskerar att hämmas av kompetensbrist. Ett underskott på 60 000 medarbetare väntas år 2020. Det saknas bland annat kompetens inom IT-säkerhet, användbarhet, mjukvaru- och systemutveckling samt IT-arkitektur. Att hitta nya sätt att locka ungdomar till IT-branschen blir därför allt viktigare. DigIt ger deltagarna chansen att upptäcka vad IT- och telekomsektorn har att erbjuda dem – och världen.

-Vi är stolta och glada över att vara partners till DigIt. IT och innovation utgör en stor del av SOS Alarms verksamhet och vi är ständigt på jakt efter talangfulla medarbetare och nya idéuppslag på hur vi kan utveckla vår verksamhet. Att vi börjar utbilda nästa generation av innovativa systemutvecklare och ingenjörer redan nu är mycket viktigt, säger Louise Brask, strategichef vid SOS Alarm.

DigIt arrangeras av Västra Götalandsregionen under ledning av Universeum och tillsammans med flera partnerföretag, däribland SOS Alarm. Tävlingen riktar sig till årskurs 5 och 6, det finns plats för 15 klasser, cirka 375 elever. Varje partnerföretag tar fram ett verklighetsbaserat uppdrag som en klass får i uppgift att lösa. Till sin hjälp får varje klass en klasscoach som studerar teknik och IT på högskola eller universitet. Tävlingsperioden inleds i mars med uppstartsmöte och studiebesök hos partnerföretag och avslutas med en final i maj. Vinnarbidraget får 10 000 kronor till klasskassan. Övriga klasser belönas med 1 000 kr vardera.

-SOS Alarms uppdrag till tävlingsdeltagarna handlar om hur vi kan använda modern teknik, som till exempel smarta sensorer, för att snabbare kunna larma ut hjälp i nödsituationer. Vi ser mycket fram emot att ta del av deltagarnas bidrag, säger Louise Brask, strategichef vid SOS Alarm.